Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trafikreklamjättar misstänks för olaglig kartell

JCDecaux och Clear Channel dominerar marknaden för utomhusreklam, bland annat på busshållplatser. Nu utreder de danska konkurrensmyndigheterna om de båda bolagen har gjort sig skyldiga till olaglig kartellbildning, Foto: Ulo Maasing.

JCDecaux och Clear Channel dominerar marknaden för utomhusreklam, bland annat på busshållplatser. Nu utreder de danska konkurrensmyndigheterna om de båda bolagen har gjort sig skyldiga till olaglig kartellbildning, Foto: Ulo Maasing.

De båda internationella jättarna inom utomhusreklam, JCDecaux och Clear Channel misstänks för att på olagligt sätt ha delat upp marknaden mellan sig. De båda företagen är jättar inom trafikreklam, med bland annat busshållplatser. Den danska motsvarigheten till Konkurrensverket har inlett en utredning mot de båda bolagen. Nyligen gjorde även det svenska Konkurrensverket en oannonserad räd mot Clear Channel i Sverige, rapporterar Dagens Media.

Räden bekräftas för Dagens Media av Konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Dominius.

– Det är de danska myndigheternas utredning, vi har bara assisterat våra danska kollegor, säger han till tidningen.

Utredningen rör enbart den danska marknaden, i alla fall i nuläget. Syftet med det svenska Konkurrensverkets räd var att utreda om Clear Channel hade avtalat eller samordnat sig med företag inom företagsgruppen JCDecaux om att dela upp den danska marknaden för utomhusreklam mellan sig.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)