Två dagar efter Göteborg begick på onsdagen även Karlstad sin elbusspremiär. Karlstadsbuss började då köra tre tysta, miljövänliga elbussar. Bussarna kommer att trafikera centrumlinjerna 11, 12 och 13. Elbussen är utsläppsfri och sparar ca 80% energi jämfört med en motsvarande stor diesel- eller gasbuss.
Elektriciteten kommer från Karlstads energi och är naturligtvis grön el. Bullernivån är mycket låg, vilket ger en behaglig resa och bidrar till en trevlig stadsmiljö.
– Karlstad blir en av de första städerna i Sverige och Europa att satsa på ren eldrift. Satsningen är ett viktigt steg mot ett hållbart Karlstad, säger Peter Kullgren (KD), ordförande i Stadsbyggnadsnämnden.
– I takt med att allt fler väljer kollektivtrafiken såg vi ett behov av att skaffa fler bussar. Eftersom de stora gasbussarna behövs på de tyngre linjerna, såg vi en möjlighet att skaffa lite mindre bussar till centrumlinjerna. Eltekniken visade sig vara ett realistiskt och konkurrenskraftigt alternativ, menar Mattias Bergh, chef på Karlstadsbuss.
De bussar som används i Karlstad är tillverkade av brittiska Optare och är 9,2 meter långa, har 25 sittplatser samt en rullstolsplats. En skillnad mot övriga bussar är att rampen för rullstolar och rollatorer finns vid den breda framdörren. Det innebär att alla resenärer stiger på vid föraren.
– Trots det lilla formatet finns, precis som i de stora bussarna, plats för barnvagnar, rollatorer och rullstolar. De är även utrustade med air condition, fritt wifi och Buss-TV. Vi vill skapa bra dagar för Karlstadsborna och göra det bekvämt och roligt att resa miljövänligt, säger Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.
Laddning av bussarna sker nattetid samt snabbladdas i samband med chaufförens raster, ungefär varannan timme. Bussarna behöver snabbladdas med dubbel effekt jämfört med standardutförandet för att klara den planerade trafiken och Karlstadsbuss avancerade informationssystem. Detta har varit en utmaning som försenat trafikstarten.
Snabbladdstationen är fortfarande under uppbyggnad och beräknas vara klar under juli. De nya elbussarna kommer därför successivt fasas in i den ordinarie trafiken under sommaren.
– Elbussarna är lite dyrare i inköp, men detta kompenseras av lägre kostnader för drift, service och underhåll. Förarna upplever bussarna som smidiga och tysta och är väldigt positiva. Vi är laddade för trafikstart, säger Bengt Åström, vd på Förenade Bus
Lämna ett svar