Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gas från Iveco, el från Turkiet och Frankrike

Ivecos stadsbusserie Urbanway är nu komplett. På UITP-mässan i Milano introducerades Urbanway som gasbuss. Foto: Ulo Maasing.

Ivecos stadsbusserie Urbanway är nu komplett. På UITP-mässan i Milano introducerades Urbanway som gasbuss. Foto: Ulo Maasing.

Ivecos stadsbusserie Urbanway är nu komplett. På UITP-mässan i Milano i veckan var det premiär för Iveco Bus Urbanway med CNG. Lanseringen av gasversionen av Urbanway kom två år efter Ivecos lansering av modellserien som ägde rum på den förra UITP-mässan som hölls i Génève i slutet av maj 2013.

Urbanway avlöste då Irisbus´ tidigare stadsbuss Citelis och introducerades först i dieselversion med euro 6-motor.

Den gasversion av Urbanway som visades i Milano var en tolvmeters låggolvsbuss. Foto: Ulo MAasing.

Den gasversion av Urbanway som visades i Milano var en tolvmeters låggolvsbuss. Foto: Ulo MAasing.

Den buss som Iveco visade i Milano var Urbanway 12 med en Cursor 8 CNG Euro 6-motor. Det är i huvudsak samma CNG-motor som Irisbus/Iveco Bus tidigare har levererat. Urbanway finns nu med tre motoralternativ: diesel, CNG och elhybrid. Likaså i tre längder: 10,5, 12 och 18 meter.

Gasbussarna var annars ytterst få på mässan. Temsa hade som vi tidigare rapporterat premiär på sin midibuss MD9 i eldriven stadsversion. Lite dold bakom denna visade man också stadsbussen Avenue i gasutförande.

Turkiska Bozankaya visade för första gången sin navmotordrivna elbuss Sileo som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Turkiska Bozankaya visade för första gången sin navmotordrivna elbuss Sileo som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Elbussarna var, som vi tidigare rapporterat, betydligt fler men ingalunda 90 procent av bussarana på mässan som någon tidning hävdat.

Två för Sverige udda fåglar i elbussfloran var turkiska Bozankaya och franska PVI Gépbus med midibussen Oréos.

Bozankaya visade sin batteribuss Sileo som 18-meters ledbuss. Vid IAA-mässan i Hannover i höstas fanns företaget på plats med tolvmetersversionen i ett par exemplar.

Gépébus Oréos 4X med batteridrift. Foto: Ulo Maasing.

Gépébus Oréos 4X med batteridrift. Foto: Ulo Maasing.

Den buss som presenterades i Milano har fyra navmotorer på de två drivaxlarna. Batterierna på 300 kWh kan laddas fulla på fem timmar och klarar enligt tillverkaren minst 300 kilometers körning utan behov av ny laddning.

Förarplatsen på Gépébus Oréos 4X. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Gépébus Oréos 4X. Foto: Ulo Maasing.

Det franska företaget PVI, Power Vehicle Innovation, visade flera midibussar, bland annat sin modell Oréos 4X i utförande som batteribuss.

Bussen har en kapacitet på 49 passagerare och marknadsförs av företaget som en buss lämpad för stadsdelslinjer, mindre belastade stadslinjer, flygplatsbussar med mera.

Beroende på i vilken trafik bussen används uppges räckvidden på en laddning vara 120 – 150 kilometer.

Här hittar du all vår rapportering från UITP-mässan i Milano.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)