
Den 9,5 meter långa MD9 har blivit en storsäljare för turkiska Temsa. Även i Sverige har modellen haft framgångar. Nu lanseras den också som batteridriven stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.
Den turkiska busstillverkaren Temsa presenterar nu sin storsäljare, midibussen MD9 i stadsbussutförande och med batteridrift. Bussen, MD9 ElectriCITY, är en av många nyheter på kollektivtrafikmässan i Milano som till stor del präglas av elbussar.
Med MD9 har Temsa haft framgång även på den svenska marknaden, även om det där främst har gällt bussar för skoltrafik och enklare beställningstrafik. Men MD9 finns också som stadsbuss, och nu även som batteridriven stadsbuss. Därmed har ytterligare en stor busstillverkare etablerat sig i den snabbt växande marknaden för elbussar.
Med sin kapacitet på 25 sittande och 20 stående passagerare är MD9 ElectriCITY en buss som bör ha en klar marknadspotential som stadsbuss för mindre städer eller som matarbuss till tyngre linjer.
Längden är 9,5 meter och bussen har ett batteri på 160kWh.
Som vanligt på batteribussar behövs ingen växellåda, utan bussen accelererar mjukt och jämt utan ryckighet som kan kännas störande för passagerarna. Bromsenergin återvinns och lagras i batterierna.
Förutom laddning i depå kan snabbladdning ske vid hållplatserna. På tio minuter kan bussen laddas med 30 kW vilket ger 30 kilometer körsträcka enligt vad Temsa uppger.
Även om elbussar är det som verkligen präglar UITP:s mässa i Milano är inte gas- eller dieselbussar helt borta.
Temsa visar således sin stadsbuss Avenue i gasutförande och Irisbus, liksom flera turkiska busstillverkare presenterar gasbussar på mässan.

Lämna ett svar