Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Strumpkonflikt hos Keolis (uppdaterad version)

Fötter så som Keolis vill se dem. Foto: Ulo Maasing.

Fötter så som Keolis vill se dem. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Keolis i Stockholm skickade på fredagsmorgonen hem ett antal bussförare. Anledningen: De vägrade vara svartfötter. Eller rättare sagt: de bar inte svarta strumpor. Bakgrunden till den infekterade strumpkonflikten är enligt Aftonbladet att Keolis den 1 juli införde en ny uniform för sina bussförare.

I de nya uniformsreglerna ingår att förare ska bära svarta strumpor, även när de använder sandaler.

Genast den 1 juli blev fem förare hemskickade med löneavdrag efter ha brutit mot strumpregeln, uppger Aftonbladet. På fredagsmorgonen eskalerade strumpkonflikten. Ett tjugotal förare inledde då en strumpprotest vid en av Keolis depåer i södra Stockholm. Ingen av dem fick köra, tretton skickades hem.

Enligt tidningen är förarna i övrigt nöjda med den nya uniformen.

På andra håll i landet har uniformen använts i upp till ett år utan att förarna har protesterat.

Senare under fredagen uppgav Keolis för Aftonbladet att uniformspolicyn inte handlar om strumpor utan om att förarna ska ha ordentliga skor på fötterna.

– Yrkesförare som kör tungt fordon i stadsmiljö ska inte ha flip-flops eller tofflor på sig när de bromsar och gasar. De ska ordentliga skor som inte fastnar i pedalen, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis, till tidningen.

– I policyn står det att man ska ha ett ”par mörkare skor”. Men vi har lärt oss en läxa. Vi skulle ha varit tydligare från början att man inte ska ha sandaler.

– Har man uniform och har ett uniformsyrke så får man inte välja kläder. Och som chaufför i tung yrkestrafik måste skorna sitta ordentligt på fötterna så att det inte finns några risker att de till exempel hamnar mellan broms och gaspedal, säger Johan Nordfjäll till Svenska Dagbladet.

Taggat som: , ,

4 kommentarer »

  1. Bussförarna i Sverige har två problem på halsen. Bussarbetsgivarna som lär ut trix och tips hur man bäst skrämmer chaufförerna när pengar måste sparas genom sämre scheman. Facket Kommunal som sitter i knät på arbetsgivaren och aldrig ställer upp för sina medlemmar. Kan det bli sämre?

  2. – och hur många bussförare är det underskott på i landet – bara på ett ungefär nånting sådär? Smart drag där, att verkligen inbjuda till yrket!

  3. ”…som chaufför i tung yrkestrafik måste skorna sitta ordentligt på fötterna så att det inte finns några risker att de till exempel hamnar mellan broms och gaspedal”

    Och det gör inte sandaler!!!

  4. Fastnar alltså…!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)