Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad omsättning, minskat rörelseresultat för Flygbusskoncernen

Flygbussar vid Malmö Sturup Airport. Skttesubventionerad konkurrens i Arlandatrafiken och ändrade avskrivningsprinciper för bussarna har pressat resultatet för Merresor AB där flygbussarna ingår. Foto: Ulo Maasing.

Flygbussar vid Malmö Sturup Airport. Skttesubventionerad konkurrens i Arlandatrafiken och ändrade avskrivningsprinciper för bussarna har pressat resultatet för Merresor AB där flygbussarna ingår. Foto: Ulo Maasing.

Flygbusskoncernen inom Transdev Sverige ökade i fjol sin omsättning kraftigt, samtidigt som rörelseresultatet försvagades jämfört med 2013. Det framgår av årsredovisningen för 2014 för Merresor AB där koncernen i fjol samlade sin flygbussverksamhet samt Bussakuten under en hatt. Vid det senaste årsskiftet flyttades också People Travel Group med båtbussverksamheten samt Snälltåget över till Merresor AB, men det påverkar inte siffrorna för 2014 som visar ett rörelseresultat på 55 miljoner kronor, jämfört med 77,6 miljoner år 2013.

Resultatet efter finansiella poster blev 54,1 miljoner, jämfört med 2013 års resultat på 76,2 miljoner.

Samtidigt ökade nettoomsättningen från 382,8 miljoner år 2013 till 448,1 miljoner i fjol. Trots att verksamheten växte tjänade alltså Merresor mindre pengar förra året – om man inte tittar på sista raden där 2013 års förlust på 8 000 kronor har vänts till en vinst på 87 000.

Det blygsamma resultatet beror på att Merresor, precis som Flygbussarna år 2013, skickade iväg nästan hela vinsten till Transdev som koncernbidrag. 2013 fick Transdev på det sättet 76,1 miljoner från Flygbussarna och i fjol fick man 54 miljoner i koncernbidrag.

Flera faktorer har pressat ner lönsamheten som ändå är god för svensk bussbransch. En av dessa faktorer är att företaget har ändrat avskrivningstiden på bussarna från tio till åtta år.

– Det speglar livslängden bättre och ger ett mer rättvisande värde på tillgångarna, skriver Merresors styrelse i årsredovisningen.

Styrelsen konstaterar också att företaget lider av att de senaste åren ha fått konkurrens av skattesubventionerad trafik.

– 2014 innebar en fortsatt hög konkurrens när det gäller trafiken till och från Arlanda flygplats. Den skattesubventionerade pendeltågstrafiken till flygplatsen är ett fortsatt problem för företaget och har inneburit en fortsatt prispress på linjerna till Arlanda, heter det i årsredovisningen,

De förändringar som Merresor AB gjorde dels det förra, dels det senaste årsskiftet betyder att Transdev i Sverige har renodlat sin verksamhet. Den kommersiella trafiken ligger i Merresor, den upphandlade i Transdev Sverige AB.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)