Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabbare laddning av ultrasnabbladdade bussar

En av Hybricons bussar i flygbusstrafik i Umeå. Ett nytt patent kan korts hållplatsuppehållet vid laddstationen. Foto: Ulo Maasing.

En av Hybricons bussar i flygbusstrafik i Umeå. Ett nytt patent kan korts hållplatsuppehållet vid laddstationen. Foto: Ulo Maasing.

Den Umeåbaserade elbusstillverkaren Hybricon har fått patent på strömavtagre som gör det möjligt att korta hållplatstiden när bussen ska laddas. Redan tidigare har Hybricon vad man hävdar är ultrasnabbladdade elbussar, men med den teknik man nu fått patent på ska laddningen gå ännu snabbare.

Patentet avser ett system för ett eldrivet eller elassisterat fordon i rörelse som kan kopplas ihop med en väder- och beröringsskyddad strömavgivare. Det gör att fordonets batterisystem kan laddas, vare sig fordonet är i rörelse eller stillastående.

Det betyder i sin tur att laddningen kan påbörjas tidigare och avslutas senare när bussen kommer till eller lämnar en hållplats som har en laddstation. Det gör i sin tur att hållpatsuppehållet kan kortas av och bussen utnyttjas effektivare.

Idag körs flygbussen i Umeå med en elbuss från Hybricon och en första helt elektrisk ledbuss kommer snart att sättas i trafik i staden. Umeå har beslutat om en storsatsning på fullelektriska bussar. Siktet är inställt på att mer än hälften av stadsbussarna i Umeå redan om några år ska vara helt elektriska.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. its nothing but Polish Bus AMZ CITY SMILE with other name ..

    • Yes and no. The body is AMZ City Smile, the technology for batteries, charging and driveline is entirely different.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)