Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gävle: Rör inte bilen till förmån för bussen!

GavlerapportGärna förbättringar för länets tyngsta busslinje, men  inte på bekostnad av bilismen. På uppdrag av Gävle kommun har konsultföretaget Trivector utrett hur stombusslinje 2 i Gävle kan uppgraderas och ges BRT-liknande egenskaper. Linjen är med sina närmare två miljoner resor om året den tyngsta i Gävleborgs län. Samtidigt som den 70-sidiga rapporten presenterades i veckan slog den ansvarige politikern i kommunen fast att utvecklingen av  busstrafiken inte fick ske på bekostnad av bilismen.

– Jag kan redan nu säga att någon reducerad biltrafik eller avstängning för biltrafik i centrum är inte aktuellt, förklarade Daniel Olsson (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Gävle kommun i samband med att rapporten presenterades.

I praktiken sänkte han därmed många av de åtgärder som föreslås i rapporten från Trivector eftersom de bygger på att busstrafiken prioriteras på olika sätt, inte sällan på bekostnad av biltrafiken. I centrala Gävle går bussarna långsamt, ibland bara tio kilometer i timmen, till stor del beroende på att gatorna fylls med bilar.

Rapporten pekar på att en uppgradering av linjen enligt principerna för BRT skulle stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen rejält. Nyckelfaktorer för att lyckas är framkomligheten, fordonen, infrastrukturen liksom design och biljettsystem med mera.

Det går att förkorta restiderna rejält på den aktuella linjen, konstaterar rapporten, men från den politiska ledningen signalerar man direkt att den som väntar sig en rejäl satsning och uppgradering av Gävleborgs tyngsta busslinje får dämpa sina förväntningar.

– Alla föreslagna åtgärder i rapporten är inte möjliga att åtgärda, säger Daniel Olsson. Men han avstår från att specificera vad som inte kan göras, annat än att klart deklarera att bilismen inte ska begränsas.

– Den här rapporten ska ses som en katalog, säger Helena Werre, trafik- och tillståndschef i kommunen.

Det som kan ligga närmast tillhands är att ge bussarna förtur vid trafikljusen och att bygga om hållplatser, liksom ett smidigare biljettsystem och fler busskörfält.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)