Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hundratals bussar i Köpenhamn uppgraderas för renare avgaser

Annika Isaksson, vd på danska Amminex som samarbetar med svenska Eminox när det gäller lösningar för avgasrening.

Annika Isaksson, vd på danska Amminex som samarbetar med svenska Eminox när det gäller lösningar för avgasrening.

Köpenhamn genomför nu en storsatsning på att minska utsläppen från stadens bussar. Totalt kommer närmare 300 bussar att förses med en unik eftermonterad avgasrening som sänker utsläppen med 95 – 99 procent.  På fredagen invigdes satsningen av Danmarks miljöminister  Eva Kjer Hansen  och Köpenhamns borgmästare Frank Jensen.

Utsläppsnivåerna från tunga fordon klassificeras enligt Euronivåer. Den senaste är Euro 6 men tester visar ofta att inte ens de nästan nya stadsbussarnas rening fungerar som de ska i verkligheten.

– Bussar i stadstrafik kör långsamt och kommer ofta inte upp i de höga avgastemperaturer som krävs för att reningsprocessen ska fungera som det är tänkt, säger Owe Hult på Eminox AB som är ett av de världsledande företagen  på eftermonterad katalytisk avgasrening för tunga fordon.

– Problemet är ännu större i de nordiska ländernas kalla klimat där man ibland inte uppnår någon minskning alls av kväveoxider (NOx).

I Köpenhamn har man därför nu valt att uppgradera 300 bussar med en helt ny typ av eftermonterad avgasrening som i verklig trafik visat sig minska de skadliga utsläppen med 95-99 procent.

De senaste generationerna avgasrening för dieselmotorer med SCR katalysator bygger bland annat på att man injicerar en vätska, AdBlue, i avgaserna för att minska utsläppen av NOx (kväveoxider). Det är detta som enligt Owe Hult ofta inte fungerar i verkligheten på fordon i stadstrafik. Resultatet är ibland att EU’s Luftkvalitetsnormer inte uppfylls, vilket kan leda tlll höga straffavgifter från EU.

Med den nya tekniken från Amminex, ASDS™ injicerar man istället ammoniak i gasform. Det har har visat sig utnyttja katalysatorns fulla potential även i verklig trafik (så kallad RDE Real Driving Emissions).

För att minska riskerna förvaras och  transporteras ammoniaken i fast form i så kallade AdAmminebehållare. Det gör att transporter av ammoniak på detta sätt inte ens behöver transporteras som farligt gods.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)