Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis sänker förarlöner för timanställda

Keolis sänker lönerna för timanställda bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Keolis sänker lönerna för timanställda bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Omkring tusen timanställda bussförare hos Keolis får lägre lön. I ett brev från Keolis´ vd Mgnus Åkerhielm till timavlönade förare på företaget informeras förarna om att timlönen kommer att sänkas med 6.20 – 6.80 kronor per timme från den 5 oktober.

Bakgrunden är att personalavdelningen vid Keolis har funnit att det går att använda en annan omräkningsmodell än hittills och att företaget i flera år har tolkat kollektivavtalet fel. Det har, hävdar Keolis, gjort att timanställda förare hos Keolis har haft en högre lön än hos konkurrenterna.

Enligt vad bussmagasinet.se erfar har förhandlingar skett mellan Keolis och Kommunal, men avslutats i oenighet.

Keolis skriver också till förarna att man förnyar sin strategi för anställningsformer. Bland annat ska de timanställda som så önskar få arbeta fler timmar för att på sikt få fram fler heltidsanställningar. I gengäld kan de som vill arbeta mindre bli utan jobb.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Blev ett brev o tacka för mig o denna tid!
    Varför ska jag betala av min lön för att Keolis ska kunna vinna anbud som man då lägger för lågt eftersom man inte klarar av att betala rätt löner hoppas att fler säger ifrån.
    Vi som arbetare ska inte betala deras låga anbud
    kräv lite lön nu för att visa vårt värde som yrkesförare lönen ska upp 6 kr inte ner

  2. Hur kan man bara göra fel finns två rader med timlön ikollektivavtalet. En för fast anställda och en för timavlönade. Har man inte bättre ordning än så.

  3. Undrar ju varför det alltid ska finns utrymme för tolkning för vissa delar i avtalen, speciellt när det handlar om vilken timlön man ska ha, det är ju skrattretande….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)