Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lägre och högre i tak för busstillverkare på grund av viadukter

Låg viadukt tvingar fram lägre bussar men med högre inre takhöjd. Foto: Solaris.

Låg viadukt tvingar fram lägre bussar men med högre inre takhöjd. Foto: Solaris.

Aldrig förr har Solaris sänkt sig så mycket som när man fick en beställning på bussar till den tyska staden Karlsruhe. När staden skulle beställa nya stadsbussar hade man stränga krav på att fordonen inte fick vara högre än 2720 mm, alltså påtagligt lägre än normalt för stadsbussar.

Anledningen är en viadukt i Karlsruhe som bussarna måste ta sig under och som binder samman de båda stadsdelarna Beiertheim och Bulach. Viadukten är så låg att vanliga stadsbussar inte kan köra där.

Därför har Solaris sänkt takhöjden på de fyra Urbino 10,9 LE med 3,3 centimeter till 2,72 meter.

Men långa resenärer behöver inte bekymra sig. Samtidigt har nämligen ståhöjden inne i bussen ökats till 2,29 meter, 45 millimeter mer än normalt. Det har man klarat genom att flytta nästan all utrustning som har med bussens luftkonditionering att göra från den traditionella placeringen på busstaket till en plats längst bak i bussen.

Fyra låga Solaris Urbino 10,9 LE har Solaris nu levererat till lokaltrafiken i Karlsruhe. Ytterligare fyra ska levereras i december.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)