Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

El ska hjälpa Upplandsbussar bli fossilfria

El, biodiesel och biogas ska göra UL-bussarna fossilfria till 2020. Foto: Ulo Maasing.

El, biodiesel och biogas ska göra UL-bussarna fossilfria till 2020. Foto: Ulo Maasing.

Eldrift för stadsbussar kan hjälpa kollektivtrafiken i Uppsala län, UL-trafiken, att bli fossilfri. Kollektivtrafiknämnden i Uppsala läns landsting beslutade på torsdagen att ta fram en ny handlingsplan för att busstrafiken i länet ska bli fossilfri till år 2020.

– Att många väljer att resa med kollektivtrafik istället för med egen bil är i sig ett bra steg mot en bättre miljö, säger kollektivtrafiknämndens vice ordförande Robert Damberg(MP).

– Men busstrafiken som idag körs på fossil diesel behöver ställas om till att drivas av miljövänligare fossilfria drivmedel. Därför anser kollektivtrafiknämnden att det är viktigt att ha en handlingsplan som på ett konkret och realistiskt sätt visar hur UL-trafiken ska bli fossilfri senast år 2020.

Kollektivtrafiknämnden gav också UL (Upplands Lokaltrafik) i  uppdrag att teckna ett tilläggsavtal med Nobina om att fram till år 2020 successivt övergå till biodiesel för de bussar som idag körs på fossil diesel.

För ungefär fem år sedan antog den dåvarande styrelsen för UL en strategi för övergång till fossilfria drivmedel med huvudinriktningen att busstrafiken skulle köras på biogas. Det har dock visat sig att tillgången på biogas inte är tillräcklig och därför behövs en ny handlingsplan för att nå målet om fossilfri busstrafik.

– Utvecklingen av bussar som drivs med el har kommit långt och kan bli ett alternativ för stadsbusstrafik. För regionbusstrafik ser vi att en kombination av biogas och biodiesel kan vara en väg för att nå målet om fossilfri kollektivtrafik år 2020, säger Robert Damberg.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)