Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stopp för både BRT och spårväg i Köpenhamn

Vanliga bussar ja, men planerna på BRT och spårväg i Köpenhamn har lagts på is. Foto: Ulo Maasing.

Vanliga bussar ja, men planerna på BRT och spårväg i Köpenhamn har lagts på is. Foto: Ulo Maasing.

Den danske transportministern Christian Schmidt(Venstre) har tills vidare stoppat förundersökningen av ett planerat, sammanhängande nät av BRT-linjer och spårväg i Köpenhamnsområdet. Anledningen är att regeringen anser att det inte finns några pengar till att förverkliga planerna på BRT och spårväg. Och då är en analys onödig, skriver tidningen Ingeniøren.

Den förra danska regeringen satte i budgeten för 2015 av 17,5 miljoner danska kronor för att ta fram ett beslutsunderlag till ett snabbt kollektivtrafiknät i Storköpenhamn. Nätet skulle bygga på BRT-linjer och spårvägar. Samtidigt bidrog huvudstadsregionen med tio miljoner danska kronor.

Men i ett brev från transportministern till huvudstadsregionen heter det nu att det inte är ekonomiskt försvarligt att genomföra analysen.

Som en jämförelse kan nämnas att förre trafiklandstingsrådet i Stockholms län, Christer G Wennerholm(M), ville satsa mer än så  40 miljoner svenska kronor – på en studie av möjligheterna att konvertera en busslinje i Stockholm till spårväg. Sedan Wennerholm petats av sitt eget parti har inget mer hörts om den tänkta undersökningen.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)