Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes-Benz lanserar ny gasbuss – elbuss tidigast 2018

Mercedes-Benz presenterade på torsdagen nya Citaro NGT gasbuss.

Mercedes-Benz presenterade på torsdagen nya Citaro NGT gasbuss.

Mercedes-Benz lanserar en ny gasdriven version av sin stadsbuss Citaro, Citaro NGT. Bussen kommer att premiärvisas för en större publik på den stora bussmässan i Kortrijk i höst men visades för fackpress vid en pressträff i Stuttgart på torsdagen. En första order på 64 bussar går till den tyska staden Augsburg.

Citaro är en verklig storsäljare för Mercedes-Benz och har sålts i drygt 45 000 exemplar.

På pressträffen i Stuttgart på torsdagsförmiddagen förklarade Daimler Buses vd Hartmut Schick att gasbussar kommer i ett allt större antal.

– De är synnerligen effektiva och lämpliga för dagligt bruk redan idag, förklarade Hartmut Schick sedan han i relativt svepande ordalag hade tagit upp elektrifieringen av busstrafiken i städerna.

– Innan vi kommer att se eldrivna bussar på gatorna i något större antal måste vi vara säkra på att de inte skiljer sig från bussar med förbränningsmotor när det gäller ekonomisk effektivitet och driftsäkerhet.

– Tidigast år 2018 kommer vi att ha en elbuss ute på marknaden, framhöll Gustav Tuschen, teknisk chef på Daimler Buses.

Mercedes-Benz konstaterar att marknaden för gasbussar i Europa idag är knappt 1000 bussar om året på en totalmarknad om ungefär 10 500 nya stadsbussar varje år. Man räknar dock med  efterfrågan på gasbussar kommer att öka.

Hartmut Schick uppgav att den nya gasversionen av Citaro, Citaro NGT är upp till 20 procent effektivare än dess föregångare. Förkortningen NGT står för Naturgasteknologi.

– Om man fyller tanken med förnyelsebar gas (alltså biogas) är Citaro NGT nästan koldioxidneutral.

Den nya gasmotorn är på 7,7 liter och är på 302 hästkrafter.

Den nya gasmotorn är på 7,7 liter och är på 302 hästkrafter.

Den nya gasmotorn i Citaro NGT är på 7,7 liter och har en effekt på 222 kW, dvs 302 hästkrafter. Motorn, som är en vidareutveckling av Mercedes turbodiesel OM 936, uppges av Daimler Buses vara upp till 4 DB(A) tystare än på den gasmotor. Motorns vikt är 747 kilo, nästan 230 kilo mindre än föregångaren.

Citaro NGT har bland annat nya LED-strålkastare.

Citaro NGT har bland annat nya LED-strålkastare.

Serviceintervallerna är längre än tidigare, oljebyte behöver exempelvis göras efter 6000 mil mot föregångarens 4500 mil.

Bussen kan fås både som tolvmeters standardbuss och som ledbuss, Citaro G NGT. Inräknat gastankarna på taket är fordonshöjden 3389 millimeter. För att åstadkomma en bra viktfördelning är gastankarna placerade ovanför framaxeln på tolvmetersbussen och ovanför den andra hjulaxeln på ledbussen.

Den buss som Mercedes-Benz nu visar har genomgående låggolv

Själva gastankarna är större än på föregångaren, 227 liter istället för 190 vilket innebär att nya Citaro NGT klarar sig med en tank mindre utan att räckvidden minskar. Samtidigt minskar vikten med något tiotal kilo.

Citaro NGT har delvis också ny inredning och har gått igenom en ansiktslyftning i fronten med bland annat nya LED-strålkastare.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

1 kommentar »

  1. Man får hoppas att den 4 dB tystare motorn gäller även låga frekvenser och att man inte bara kapat lite fläktljud, mekaniskt rassel etc vid högre frekvenser.

    Nuvarande M Citaro CNG alstrar ett förfärligt genomträngande lågfrekvent buller vid 50-250 Hz, som förstör livsmiljön för många. Villor vibrerar i resonans och bullret känns tom i mellangärdet inomhus (bröstkorgen hos en människa har en resonansfrekvens runt 50 Hz).

    Mercedes framhärdar med otidsenliga förbränningsmotorer och tycks inte förstå att elbussar är det enda svaret om man vill ha bort busstrafikens bullerinferno på gator o torg och istället önskar en lugn och attraktiv stadsmiljö.

    Bertil Sander

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)