Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt betalsystem får biljettmaskiner att paja

Ständigt krångel karakteriserar Blekingetrafikens biljettmaskiner. Foto: Ulo MAasing.

Ständigt krångel karakteriserar Blekingetrafikens biljettmaskiner. Foto: Ulo Maasing.

Det är stora problem med Blekingetrafikens biljettmaskiner. Meningen är att det nya betalsystem från Cubic som installerades i Blekingetrafikens bussar vid årsskiftet ska vara snabbt och effektivt. Istället bryter systemet samman, gång på gång. Facket ser krånglet med biljettmaskinerna som ett arbetsmiljöproblem som skapar stress och gör att bussförarna får ta emot många klagomål från resenärerna.

Blekingetrafikens marknadschef Anna Claesson säger till Sveriges Radio P4 Blekinge att hon förstår den frustration som förare och passagerare känner över de krånglande biljettmaskinerna. Hon förklarar problemen med att Blekinge är försökslän för ett helt nytt betalsystem.

– Det finns en del barnsjukdomar. Det är när en kund vill betala med bankkort som systemet hänger sig. Vi är det första länet som testar ett sammanslaget betalningssystem som ska vara snabbt och effektivt, säger hon till SR Blekinge.

När systemet hänger sig ställs bussföraren inför valet att antingen låta bussen stå stilla de två – fyra minuter det tar att starta om biljettmaskinen eller att strunta i att stå stilla medan maskinen startar om. I det första fallet kan föraren ta betalt av alla passagerare, samtidigt som tidtabellen spricker. I det andra alternativet kan passagerare åka med utan att betala för sig.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Frågan man borde ställa sig är. Skall man kunna betala mm i bussen. Jag tror inte att man kan få ett system som funkar till 100%. Idag är körtiden så slimmad att det inte finns tid till detta, och definitivt inte i rusningstrafik. Vi har cubik maskiner också och här finns möjligheter. Kunden kan fylla på sitt kort på annat sätt ombud finns typ köpcentra finns laddterminaler på resecentrum och man kan ladda via nätet. Har man månadskort kan man ha en ny period vilande. Varför kan man/vågar inte ställa det till kund. Om man skall ha möjlighet till att betala i buss varför inte lägga på en summa på varje köp typ 10-20 kronor. Känns lite hopplöst när tiden rinner iväg på detta sätt. Kunden vill ha kortare restid ökad punktlighet behaglig resa vilket även jag som förare önskar. Stress kroppsligt slitage med alla dessa fartgupp kanske kunde undvikas om fler kunde ha sina kort/ biljetter klara när man stiger på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)