Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resenärer beredda betala för att slippa stå

Resenärer i kollektivtrafiken är beredda att betala för att slippa stå och trängas. Foto: Ulo Maasing.

Resenärer i kollektivtrafiken är beredda att betala för att slippa stå och trängas. Foto: Ulo Maasing.

De som reser med sin lokala kollektivtrafik är beredda att betala omkring 30 kronor per timme för att slippa stå under resan. Det konstaterar forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Betalningsviljan är mellan 30 och 37 kronor per timme, beroende på hur stor trängseln ombord är.

VTI-forskarna har rågat resenärerna om hypotetiska resval med fyra attribut som varierades: pris, restid, sittplats eller ståplats samt trängselnivå. Trängselnivån illustrerades av bilder med olika antal stående passagerare per kvadratmeter.

– Betalningsviljan för en sittplats visade sig ligga på mellan 30 och 37 kronor per timme beroende på trängselnivån, säger Jan-Erik Swärdh, forskare på VTI.

För en minskning av trängseln ombord från 1 stående passagerare per kvadratmeter till inga stående passagerare bedömdes en betalningsvilja på 8 kronor per timme då resenären själv står. Sitter resenären ner finns ingen betalningsvilja för denna trängselminskning.

Betalningsviljan ökar ju större minskningen av trängseln blir. Sker minskningen från 8 stående passagerare per kvadratmeter till inga stående alls är betalningsviljan 27 eller 32 kronor per timme, beroende på om resenären själv sitter eller står.

Resultatet visar på en något högre betalningsvilja än i tidigare svenska undersökningar.

Resultatet av studien är relevant ur ett samhällsekonomiskt perspektiv när det gäller utbud och investeringar i kollektivtrafik. Detta är en viktig fråga i många urbana miljöer runt om i världen där problemen med trängsel i kollektivtrafiken är stor, säger Jan-Erik Swärdh.

Undersökningen gjordes i våras bland resenärer i den lokala kollektivtrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö, dels under en resa och dels från en stor webbpanel.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)