Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

S-kritik mot planer på nerskärningar i busstrafiken

Nanna Wikholm, oppositionslandstingsråd(S): Nerskärningar i busstrafiken är fel väg att gå. Foto: Ulo Maasing.

Nanna Wikholm, oppositionslandstingsråd(S): Nerskärningar i busstrafiken är fel väg att gå. Foto: Ulo Maasing.

De stora nerskärningar i busstrafiken som planeras av Storstockholms Lokaltrafik, SL, är en panikåtgärd som inte löser några problem. Det hävdar socialdemokraterna i Stockholms läns landsting. (S) vill istället öka framkomligheten för bussarna så att kostnaden för driften minskar, samtidigt som det lockar fler att resa kollektivt.

Socialdemokraterna anser att busstrafiken är det trafikslag som har bäst utvecklingspotential på kort sikt och är ofta ett insteg för nya resenärer. Partiet reagerar på att SL av alliansen i Stockholms läns landsting har fått i uppdrag att enomföra besparingar för 250 miljoner kronor 2015 och ytterligare 300 miljoner kronor 2016.

– Men indragen trafik är ingen långsiktig lösning för SL:s ekonomiska problem och hotar Stockholms tillväxt. Fler bör resa kollektivt, inte färre. Därför vill vi förbättra framkomligheten i busstrafiken istället för att plocka bort bussar.

– Det finns stor potential i att spara smart. Bussar som idag sitter fast på Stockholms infartsleder eller i trafikstockningar i stan är bortkastade pengar och restid. Med fler bussfiler, nya trafiklösningar och trafiksignaler som sätter bussen först kan SL både spara pengar och restid för resenärerna, säger oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm (S).

Partiet vill också göra stora nerskärningar i de 1,2 miljarder i konsultkostnader som SL har varje år.

– SL måste istället spara pengar på onödig administration och de miljarder i konsultkostnader som SL dras med årligen, säger Nanna Wikholm.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)