Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittisk busstillverkare gör latinamerikansk inbrytning

Brittiska Alexander Dennis har fått sin första latinamerikanska stororder. Ordern gäller 90 dubbeldäckare till en BRT-linje i Mexico City. Illustration: ADL.

Brittiska Alexander Dennis har fått sin första latinamerikanska stororder. Ordern gäller 90 dubbeldäckare till en BRT-linje i Mexico City. Illustration: ADL.

Den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, fortsätter sin offensiv. Företaget har på senare tid brutit in på en rad nya marknader utanför Storbritannien. Man har också inlett ett nära samarbeta med den kinesiska elbusstillverkaren BYD. Nu gör man en rejäl inbrytning i Centralamerika med sina dubbeldäckare som ska trafikera en busslinje med 100 000 resenärer om dagen.

ADL ska leverera en helt ny vagnpark till den 15 kilometer långa linje 7 i Mexico City – en linje med mer än 100 000 resenärer dagligen. De 90 nya bussarna ska sättas i trafik mot slutet av året på linjen som går mellan Indios Verdes till Periférico i den mexikanska huvudstaden.

De aktuella bussarna är ADL:s Enviro500, en treaxlig dubbeldäckare med genomgående låggolv och en kapacitet på 130 passagerare, av vilka 86 sittande. Därmed har dubbeldäckaren mer än dubbelt så många sittplatser som en normal ledbuss. Just antalet sittplatser var en av de faktorer som vägde tungt när Metrobús, valde bussmodellen från ADL.

I avtalet mellan ADL och Metrobús ingår ett femårigt, heltäckande serviceavtal som inkluderar reservdelar, utbildning, verktyg med mera.

Metrobús är det företag som kör BRT-systemet i Mexico City. Företaget transporterar mer än en miljon resenärer om dagen, alltså mer än hela Stockholms tunnelbanesystem.

ADL är Storbritanniens största busstillverkare och världens största tillverkare av dubbeldäckare. Företaget räknar med att öka omsättningen med omkring 20 procent till 600 miljoner pund nästa år.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)