Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara turistbusssar hos Van Hool

De första treaxliga bussarna i Van Hools EX-serie har premiär på Busworld. Den EX17H som visas på Busworld har Paccar DAF:s euro 6-motor MX11 på 430 hästkrafter. Väsellådan är ZF AS-Tronic 12 AS 2001. Bussen har 61+1+1 sittplatser och stolar från Avance. Foto: Ulo Maasing.

De första treaxliga bussarna i Van Hools EX-serie har premiär på Busworld. Den EX17H som visas på Busworld har Paccar DAF:s euro 6-motor MX11 på 430 hästkrafter. Väsellådan är ZF AS-Tronic 12 AS 2001. Bussen har 61+1+1 sittplatser och stolar från Avance. Foto: Ulo Maasing.

Normalt brukar den belgiska busstillverkaren Van Hool visa hela bredden i sitt produktsortiment i sin stora monter på Busworld i Kortrijk. Så icke i år. Samtliga nio bussar i Van Hools monter är turistbussar. På mässan har man också premiär för två treaxlade bussar i EX-serien.

Det är Van Hool EX16H samt Van Hool EX17H, båda tillverkade i Van Hools nya fabrik i Skopje, Makedonien. Produktionen där startade i slutet av förra året och sedan dess har Van Hool tillverkat 800 bussar där.

Turnébuss: Den andra treaxliga bussen i EX-serien, EX16H, hade smygpremiär på en brittisk bussmässa för några veckor sedan och har nu kommit på besök i Kortrijk. Det här exemplaret är avsett för den brittiska marknaden och följaktligen vänsterstyrd. Motorn är PACCAR DAF:S MX11 på 435 hästkrafter och växellåpdan är ZF:s Ecolife 6AP1700B. Bussen har stolar från Avance och 57+1+1 sittplatser. Foto: Ulo Maasing.

Turnébuss: Den andra treaxliga bussen i EX-serien, EX16H, hade smygpremiär på en brittisk bussmässa för några veckor sedan och har nu kommit på besök i Kortrijk. Det här exemplaret är avsett för den brittiska marknaden och följaktligen vänsterstyrd. Motorn är PACCAR DAF:S MX11 på 435 hästkrafter och växellåpdan är ZF:s Ecolife 6AP1700B. Bussen har stolar från Avance och 57+1+1 sittplatser. Foto: Ulo Maasing.

Förutom EX-modellerna, som först introducerades på IAA-mässan i Hannover förra året, tillverkar Van Hool bussar för den amerikanska marknaden i Makedonien.

Av de två nykomlingarna i EX-serien hade brittisk publik redan fått stifta bekantskap med den ena, EX16H, på den brittiska bussmässan Coach & Bus Live i Birmingham för några veckor sedan.

Även om Van Hool endast ställer ut turistbussar inne på Busworld är man synlig med sina kollektivtrafikbussar. Två ExquiCity går i skytteltrafik mellan mässan och järnvägsstationen i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Även om Van Hool endast ställer ut turistbussar inne på Busworld är man synlig med sina kollektivtrafikbussar. Två ExquiCity går i skytteltrafik mellan mässan och järnvägsstationen i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

På IAA i fjol var det bara tvåaxliga versioner av EX-serien som visades, nu är det alltså dags för de treaxliga varianterna.

Stadsbussarna då?

Nej, trots att Van Hool inte ställde ut några inne på mässan var man ändå väl synlig för mässbesökarna genom att två dubbelledade ExquiCity gick i skytteltrafik mellan mässan och järnvägsstationen i Kortrijk.

Dessutom invigdes på mässlördagen den första induktivt laddade elbusslinjen i Belgien i grannstaden Brygge, vilket vi nyligen rapporterat om. Där rullar nu tre Van Hool A308E i reguljär trafik.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)