Att låta det vara dyrare att resa kollektivt i rusningstid och billigare under övrig tid kan öka kollektivtrafikens marknadsandel, ge en jämnare belastning och en mer effektiv säkring av intäkterna. Det slås fast i en ny rapport från det ansedda norska forskningsinstitutet TØI, Transportøkonomisk institutt. Rapporten slår fast att det finns mycket att vinna på en mer effektiv prissättning än den som används i kollektivtrafiken idag.
Dagens taxor i kollektivtrafiken bygger i hög grad på att alla resor mellan två punkter ska kosta lika mycket med vissa undantag som mängdrabatter och sociala rabatter.
Men ett system med differentierade biljettpriser som återspeglar både kostnadsvariationer för trafiken som resenärernas olika betalningsvilja kommer att göra prissättningen mer effektiv. Samtidigt som den ger fler resenärer säkrar det enligt rapporten kollektivtrafikens intäkter.
Lägre priser utanför högtrafik i förhållande till priserna i rusningstid liksom relativt högre priser för ett högkvalitativt utbud skulle ge en effektivare prissättning enligt TØI-rapporten. En effektivare prissättning innebär enligt rapporten att taxesystemet tar hänsyn till variationer i de faktiska kostnaderna, marginalkostnaderna, för att driva kollektivtrafiken.
Vidare bygger en effektiv prissättning på att taxesystemet differentierar priserna mellan resenärerna i förhållande till hur priskänsliga de olika resenärsgrupperna är. Priskänsliga resenärsgrupper reser huvudsakligen utanför rusningstid och bör erbjudas lägre taxor, slår forskarna fast.
Samtidigt betonar man att en mer effektiv prissättning inte behöver innebära att de genomsnittliga taxorna ändras. Däremot blir det en större spännvidd mellan de billigaste och de dyraste biljetterna.
Ett taxesystem som inte tar hänsyn till marginalkostnaderna stimulerar resenärerna att välja alltför dyra resor. I större städer leder det till exempel till trängsel i rusningstid, medan en jämnare tillströmning av passagerare gör att kapaciteten utnyttjas bättre, konstaterar rapporten.
Ett enhetligt pris för alla resor mellan A och B kommer inte heller att fånga upp att de resande kan ha olika preferenser när det gäller pris och komfort. Enskilda resenärer är villiga att betala mer för högre komfort eller kortare restid, men de vanliga taxesystemen tar inte hänsyn till betalningsviljan hos resenärerna.
Lämna ett svar