”Det är nödvändigt att bryta mönster för att överleva.” Det slog Samtrafikens vd Gerhard Wennerström fast i sitt inledningsanförande på Samtrafikens tvådagarskonferens i Stockholm nyligen med omkring 200 deltagare.
Av Ulo Maasing
– Vi behöver en nystart i kollektivtrafiken, en omstart. Framtiden skapas av vad vi gör – och väljer att inte göra. Vi kan redan idag se vad som finns i framtiden om vi väljer att lyfta blicken. Sedan måste vi vara extremt nyfikna, slog Gerhard Wennerström fast.
Samtrafikens konferenser brukar vara okonventionella och sikta på att stimulera nytänkande, idéer, just på att deltagarna ska lyfta blicken. Så var det också i år.
Om de 200 deltagarna verkligen lyfte blicken det är däremot inte helt entydigt.
Arrangörerna hade enväldigt placerat deltagarna i grupper just för att stimulera till nya kontakter, nya idéutbyten. De lotsades suveränt genom dagen av trendspanaren Göran Adlén som tog upp den box som man alltid uppmanar människor att tänka utanför.
– Men det är ju vi själva som skapar boxen. Krossa boxen. Allt handlar om att ha visioner, tänka framåt, sa Aldén som raljerade med att framåtblickandet inte alltid är så utvecklat i branschen.
– Jag kan ju konstatera att ju längre jag lever, desto mindre framtid finns det att oroa sig över, raljerade Aldén.
Skippa varumärket
Han tog bland annat upp ett resonemang om varumärken, spände blicken i deltagarna och manade dem att skippa alla varumärkesresonemang.
– De som äger ert varumärke är inte ni utan alla de som sitter på bussen. Det är vad de upplever och vad de berättar om er som är ert varumärke.
Tidigare hade Gerhard Wennerström tagit upp branschens förmåga – eller oförmåga – att gå i takt med förändringar i människors livsstil. Han belyste förändringar som under de senaste sju – åtta åren tydligt hade skett bland människor som reser kollektivt. Förändringar som hade skett parallellt med den tekniska utvecklingen.
Med de smarta telefonerna, surfplattorna och annan teknisk utveckling öppnades en outnyttjad resurs som plötsligt kunde kapitaliseras.
– För tio år sedan ansågs mikrofritiden oanvändbar. I bästa fall kunde resenärerna kanske bläddra i en Metrotidning. Idag är var eller varannan resenär uppkopplad under resan, skickar mail, använder sociala medier. Man använder appar, facebook, twittrar och så vidare.
– Alla har en mikrofritid under resan: två minuter på hållplatsen, 15 minuter på bussen, 30 sekunder i rulltrappan… Vi skapar mikrofritid, men vad gör vi av den? Ingenting! Och ändå är mikrofritiden hårdvaluta, ett Klondyke som öppnar nya möjligheter för oss. Förr kunde vi åtminstone tjäna en hacka på Metrotidningarna.
– Vi behöver en nystart, en omstart. Disrupt or die. Bryt med den invanda lunken, sa Gerhard Wennerström.
Kina och Stockholm lika snabba
Göran Adlén pekade på att vår värld inte är riktigt som vi gärna föreställer oss och utgår från i vårt tänkande.
– Om 25 – 30 år kommer 600 städer att stå för 80 procent av världsekonomin. När vi talar om befolkningstillväxt nämner vi ofta Kina. Men både Kina och Stockholm växer lika snabbt, med åtta procent om året.
– När vi talar utveckling ser vi gärna på USA, men mycket av utvecklingen sker i mellersta Afrika. I Nairobi, Kenya, använder 93 procent av människorna mobiltelefon. I Afrika byggs digitala hubbar som är viktigare än länderna.
– En miljard människor i världen går varje dag in på facebook. Av 18-34-åringarn kollar 28 procent sin facebook innan de går och lägger sig och 48 procent direkt när de vaknar. 28 procent av all tid vi lägger ner på nätet ägnar vi åt sociala medier. Allt detta påverkar också våra förutsättningar, våra villkor.
– Och samtidigt som världen globaliseras allt mer blir vi allt mer lokala. Stadsdelen där vi lever blir viktigare än staden.
I otakt med tiden
På seminariet medverkade också förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter–Svärd som tillsammans med Gerhard Wennerström kommenterade de tankar och idéer som deltagarna presenterade.
– Vi ligger inte i takt med tiden när det gäller de politiska besluten. Snart fastställs den transportplan som ska gälla till år 2029. Men om tio år är förutsättningarna ändrade. Då kanske långtradare platoonar på elvägar, dvs körs automatiskt som fordonståg.
– Politikens tidsserier kommer ofta i konflikt med näringslivets. När jag var minister kallades jag med kort varsel till Luleå och mötte där ett bekymrat näringsliv. Ett stort tågbolag skulle lägga ner tre månader senare. Hur skulle man nu klara sina transporter? Mitt svar blev att vi har en lösning om tre – sju år.
Frågor, frågor
Gerhard Wennerström var inne på samma linje.
– Vi har politiska modeller som gör att det sker stora låsningar som håller igen utvecklingen. Vi måste våg testa nya idéer och lösningar, men om det ska vara meningsfullt måste det också vara tillåtet att misslyckas.
– Och om man tror att man har gjort något där man är bäst ska man veta att någon annan redan är på väg att göra något ännu bättre, tillade Catharina Elmsäter-Svärd, samtidigt som hon manade beslutsfattare i branschen att använda den egna produkten, prova att resa från dörr till dörr.
Göran Adlén varnade konferensdeltagarna för förutfattade meningar och fördomar som i praktiken håller tillbaka. affärsmöjligheter för branschen. Den medelålders vite mannen är en sådan kliché som ofta tas fram. Men en kliché som begränsar vårt tänkande och vår produktutveckling. Adlén pekade på hur vi älskar att kategorisera: pensionärer, medelålders, kvinnor, invandrare, blondiner, ungdomar. Men kategoriseringen är, menade han, ett farligt utvecklingshinder. Han betonade tillgängligheten:
– Vi måste jobba 24 timmar per dygn och vara tillgängliga för kunderna, sa Adlén sedan han frågat deltagarna om öppettiderna för deras kundtjänster.
– Och vi måste vara snabba. På twitter har man högst en kvart på sig för att svara. Och vi måste vara flexibla – det gäller inte minst våra betalsystem.
Adlén lotsade deltagarna genom en lång rad frågor som besvarades genom Samtrafikens app. Här är bara några exempel:
Vad är det för samhälle vi ser m tio år?
Vad är den största utmaningen för lokaltrafiken om tio år?
Vilka målgrupper blir de viktigaste för kollektivtrafiken i framtiden?
Hur kommer konkurrenssituationen i Sverige att se ut om tio år?
Hur ska ni ha koll på kundernas krav och beteenden i framtiden?
Vad kommer att krävas av lokaltrafiken för att skapa flexiblare tjänster?
Hur ska man arbeta för att få ett kundorienterat synsätt i hela organisationen?
Och så vidare.
Fler frågor och de hundratals svaren finns att läsa i Samtrafikens konferensapp som kan laddas ner från Google play eller App-Store.
Av svaren kan var och en dra sin egen slutsats om i vilken utsträckning konferensdeltagarna var redo att tänka nytt och bryta mönster. Eller om de är på väg att tyna bort. Disrupt or die.
Lämna ett svar