Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen ser över rättstillämpningen av kör- och vilotider

Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren. Foto: Paula Isaksson.

Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren. Foto: Paula Isaksson.

Regelverken för kör- och vilotider är en aldrig sinande källa till problem och oro i bussbranschen. Nyligen hade Sveriges Bussföretag branschrådsmöte med Transportstyrelsen om den svenska rättstillämpningen, och inför måndagens förbundsstämma i Sveriges Bussföretag presenterade Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren hur myndigheten arbetar med att försöka justera praxis och tillämpning.

Under branschrådet den 8 oktober tog Sveriges Bussföretag bland annat upp att Transportstyrelsens egen rapport visar på att den svenska rättstillämpningen av kör- och vilotider skiljer sig från andra länder och är mer restriktiv.

Det som i Sverige hanteras som allvarliga förseelser sanktioneras inte på samma sätt i andra länder. Vidare pekade Sveriges Bussföretg på att Transportstyrelsens genomförda kontroller tydligt visar att rättstillämpningen gör det omöjligt för seriösa företag att leva upp till regelverken fullt ut.

Inför måndagens förbundsstämma i Sveriges Bussföretag hade generaldirektören Maria Ågren bjudits in för att berätta om hur myndigheten ser på problemen som regelverken medför för branschen.

– För något år sedan beslöt vi att göra en jämförelse av regelverken mellan ett antal europeiska länder. Efter att ha gjort detta i kombination med att ha lyssnat på er och vad domstolarna har sagt i olika mål kan vi konstatera att det finns anledning för oss att göra lite annorlunda. Därför har vi satt upp ett antal mål, sa Maria Ågren.

Ett av målen handlar om att Transportstyrelsen måste bli tydligare i sin dokumentation så att det blir lättare för bussföretagen att göra rätt. Sedan 1 september finns dokumentationen tillgänglig på myndigheten webb.
Man har också gjort förändringar som innebär att bussföretagen bara kan få en anmärkning per fordon och förare under en kontrollperiod och inte flera som tidigare.

En annan sak som har behandlats är proportionalitetsprinciperna, att man i större utsträckning ska ta hänsyn till helheten och omfattningen av förseelser vid bedömningen av sanktionsavgifter.

– Vi har också en plan för hur vi kan jobba med vad som ska ske när färdskrivarna inte är besiktigade enligt regelverket. Här inväntar vi domstolsbeslut för att se om det finns anledning att ändra praxis, förklarade Maria Ågren och fortsatte:

– Jag förstår att det finns mycket oro i branschen vilket vi tar på fullaste allvar. Vi ska ge återkoppling på de inspel som har kommit och fortsätta dialogen med branschen för att hitta de bästa vägarna framåt. Vi vill att det ska finnas en väl fungerande bussverksamhet i Sverige som också kan verka utanför landets gränser.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)