Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kampanj om bussens fördelar

Ulrika Egervall och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Paula Isaksson.

Ulrika Egervall och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Paula Isaksson.

På måndagen presenterade Sveriges Bussföretag sin nya kampanj ”Fördel Bussen”. Kampanjen ska få omvärlden att inse hur bra bussen är och den nytta som bussföretagarna gör. Kampanjen kommer att lanseras under våren 2016.

Av Paula Isaksson

– Genom att lyfta olika budskap och paketera dem på ett sätt som gör att vi blir extra tydliga i vår kommunikation, vill vi få omvärlden att ännu mer inse fördelarna med bussen, sade Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, i samband med presentationen.

Presentationen av ”Fördel Bussen” ägde rum i anslutning till Sveriges Bussföretags stämma på hotell Scandic Nord i Uppsala. Syftet med kampanjen, som ska rulla ut nästa år, är att det ska bli lättare för bland annat politiker och myndigheter att hitta underlag och skaffa kunskap om bussbranschen inför olika beslut.

Kampanjen utgår från elva punkter som bygger på Sveriges Bussföretags verksamhetsplan för 2015. Punkterna har bakats ihop under följande rubriker: jobbskapande, miljösmart, kostnadseffektivt, ett Europa och bussanpassad kollektivtrafik.

– Vi vill att våra politiker och beslutsfattare till fullo ska inse att bussen är ett självklart val inom kollektivtrafiken. Om man tittar på hur kostnadseffektiv den är, vilken liten miljöpåverkan den har och vilken möjlighet den har att nå överallt, så är bussen ett oslagbart val när man satsar på kollektivtrafik, fortsatte Anna Grönlund.

Med hjälp av kampanjen vill Sveriges Bussföretag försöka tydliggöra vad det till exempel skulle innebära för busstrafiken om villkor, skatter och lagar gav bättre förutsättningar att utveckla bussföretagens verksamhet, eller om all busstrafik fick tillgång till offentligt finansierad infrastruktur.

Likaså vad det skulle betyda om en fullt genomförd inre marknad inom EU gjorde det möjligt för bussturismen att växa.

– Det handlar också om att det ska vara attraktivt att jobba i busstrafiken, förklarade Ulrika Egervall, förhandlingschef och även hon vice vd på Sveriges Bussföretag.

– Förhoppningsvis kommer kampanjen att bidra till en ännu bättre verklighet och villkor för våra medlemsföretag, avslutade Anna Grönlund.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)