Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Comeback på hemmaplan för kollektivtrafikens rockstjärna

Under en rad år turnérade Enrique Peñalosa världen runt som kollektivtrafikens främsta galjonsfigur globalt. I fjol var han i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Under en rad år turnérade Enrique Peñalosa världen runt som kollektivtrafikens främsta galjonsfigur globalt. I fjol var han i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

För ett år sedan gjorde han succé på Persontrafikmässan i Stockholm, Enrique Peñalosa. Under flera år var han på en nästan ständig turné runt världen som kollektivtrafikens främste globale galjonsfigur och förkämpe. Nu har den tidigare borgmästaren i Colombias huvudstad Bogotà på nytt blivit vald till borgmästare i sin hemstad. Kollektivtrafik och stadsbyggnad har än en gång gjort honom till vinnare.

När Enrique Peñalosa var borgmästare i Bogotà förra gången, 1998 – 2001, var en av hans stora insatser att skapa det omfattande BRT-systemet Transmilenio i staden. Systemet har blivit något av en modell för hur BRT-system kan utveckla storstäder i utvecklingsländerna.

Att Peñalosa har blivit vald har uppmärksammats i en lång rad stora dagstidningar världen över.

När Peñalosa nu åter har blivit vald till borgmästare i Colombias jättelika huvudstad (det bor elva miljoner människor i ”Storbogotà”) har kollektivtrafiken på nytt varit en central fråga i hans kampanj. Trygghet, transporter och infrastruktur har varit de tre områden han har drivit hårt.

– Vi behöver en tryggare stad med bättre, snabbare och bekvämare mobilitet har Peñalosa deklarerat.

Förutom på Persontrafik medverkade Peñalosa bland annat på ett seminarium som arrangerades av tankesmedjan Fores i Stockholm. Foto: Ulo MAasing.

Förutom på Persontrafik medverkade Peñalosa bland annat på ett seminarium som arrangerades av tankesmedjan Fores i Stockholm. Foto: Ulo MAasing.

Han tar över borgmästarposten den 1 januari och har lovat att genast ta itu med att kraftfullt ta itu med att bekämpa droghandeln på skolorna. De senaste åren har knarkförsäljning och -användning ökat kraftigt i staden.

Efter att tidigare har satsat på att bygga ut cykelvägar och det världsberömda BRT-systemet Transmilenio har Peñalosa nu också lovat att börja bygga en tunnelbana i staden. Bygget ska inledas nästa år och är i ett första skede kostnadsberäknat till drygt 50 miljarder kronor.

Peñalosa vill också driva igenom bygget av en stor motorväg runt staden – ett kontroversiellt projekt eftersom många kritiker hävdar att det kommer att innebära att bygget kommer att ha kraftigt negativa följder för känsliga naturområden runt Bogotà och dessutom göra det möjligt för staden att växa ut i viktiga naturområden.

Men Peñalosa har lovat att skapa en ”bank” av byggbar mark i och runt staden. Bostadsbristen är enorm idag och uppskattas till motsvarande 400 000 enfamiljshus. Därför vill Peñalosa att staden ska växa utanför sin nuvarande stadsgräns.

Läs vår ingående intervju med Enrique Peñalosa, gjord i samband med att han besökte Stockholm för ett år sedan.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)