Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Karlstad bjuder in till dopkalas

Ska bli mer än ett nummer. Foto: Karlstadsbuss.

Ska bli mer än ett nummer. Foto: Karlstadsbuss.

Karlstadsbuss, som är huvudman för stadsbusstrafiken i Karlstad, bjuder nu in Karlstadborna till dopkalas. Politikerna i Stadsbyggnadsnämnden har gett Karlstadsbuss i uppdrag att ge namn åt de 62 bussarna i stadstrafiken. Syftet är att uppmärksamma både historiska och nu levande personer av betydelse för Karlstad och Värmland. Nu bjuds allmänheten in att lämna förslag.

– Namnsättningen av stadsbussarna i Karlstad ska berätta en historia om Karlstad och anknyta till olika personer som på olika sätt satt sin prägel i stadens utveckling och själ. Vi vill berätta en historia om Karlstad och en historia är inte bara byggnader och platser utan lika mycket människorna som levt och lever sina liv i staden, säger Peter Kullgren(KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Man har tagit fram ett antal kriterier för namngivningen.

• Personerna ska i första hand ha en anknytning eller koppling till Karlstad
• Värmländska personer får förekomma men i en begränsad omfattning;
• Det kan vara levande eller avlidna personer;
• Personerna kan spegla en bredd av olika områden som exempelvis kultur, näringsliv historia, vetenskap, idrott, arkitektur, stadsutveckling och utbildning.

Urvalet av namn kommer att göras av tjänstemän från Karlstadsbuss i samverkan med bla namnberedningen, som bland annat namnger stadens gator och platser.

– Vi kommer i möjligaste mån verka för en jämn könsfördelning och att spegla stadens mångfald. Planen är att presentera de första namnen på bussarna i april, säger Robert Sahlberg på Karlstadsbuss.

Karlstadsbuss är itne först med namn på kollektivtrafikens fordon. Några andra exempel är Göteborgs spårvagnar och Stockholms tunnelbanevagnar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)