Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT-satsning i Förbifart Stockholm sågas

Superbussar är för dyra för Förbifart Stockholm anser tjänstemän i Stockholms läns landsting. Foto: Ulo Maasing.

Superbussar är för dyra för Förbifart Stockholm anser tjänstemän i Stockholms läns landsting. Foto: Ulo Maasing.

Tjänstemän i Stockholms läns landsting sågar ambitionerna att köra BRT (Bus Rapid Transit, superbussar) i  Förbifart Stockholm. Tanken att satsa på BRT i Förbifart Stockholm lanserades ursprungligen av Scania, WSP och Skanska. Liknande lösningar har också förordats av professor Per Kågeson och (S) i Stockholms läns landsting. Men i en ny utredning, som Dagens Nyheter har tagit del av, sågas tankarna på BRT i förbifarten av landstingets trafikexperter. ”För dyrt”, menar de.

Anledningen är egentligen att förbifarten har planerats för biltrafik. Först i ett senare skede har tankar på busstrafik i den kontroversiella satsningen förts fram.

Enligt tjänstemännen skulle man vinna en ganska stor restidsnytta, oavsett om trafiken körs med vanliga bussar, ledbussar eller BRT. Nyttan blir större med BRT än med vanliga bussar, men tjänstemännen anser att skillnaden inte är så stor att den motiverar investeringar på 8,1 miljarder i nya bussramper, stora hållplatser och bussar.

Dessutom anser man att driftskostnaderna för BRT blir väldigt höga – 11,5 miljarder på 60 år.

Det grundläggande problemet med kollektivtrafik i förbifarten är att de flesta trafikplatserna ligger långt från centrala stora bostadsområden och centra. Busstrafik längs förbifarten skulle främst vara användbar för människor som är beredda att gå ett par kilometer till busshållplatsen. För att trafiken ska bli tillräckligt attraktiv krävs enligt tjänstemännen många bussar som delvis kör slingor till olika centra långt från motorlederna, vilket skulle innebära ytterligare kostnader.

I klartext betyder det att jätteinvesteringen i förbifarten är planerad för biltrafik och nästan hopplös att använda för kollektivtrafik till rimliga kostnader.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)