Reklamföretagen Clear Channel och Wall Street Media har vunnit en omfattande upphandling av trafikreklam i Storstockholm. Avtalen bedöms vara värt cirka tre miljarder kronor över perioden 1 januari 2017 och högst nio år framåt.
Avtalen sträcker sig över fem år med en möjlighet till förlängning med som mest fyra år.
Den aktuella upphandlingen omfattade fyra olika avtal: spårtrafik (tunnelbanan, pendeltåg och lokalbanor), buss utsida, buss insida, samt reklamen på busshållplatser.
Avtalen för områdena spårtrafik och bussväderskydd har tillfallit Clear Channel. I spårtrafik ingår reklam på stationer samt på och ombord fordon. Avtalen för försäljning av reklamytor utanpå och ombord på bussar har tillfallit Wall Street Media.
I flera av de nya avtalen är det reklamentreprenörerna själva som ska utforska och investera i nya typer av reklamytor, som till exempel digitala skärmar.
Ersättningen till trafikförvaltningen utgörs till 70 procent av nettointäkterna från reklamförsäljningen, som lägst ett visst angivet garantibelopp per år.
– De entreprenörer som fått avtalen är de som kunnat erbjuda den högsta garanterade intäkten för respektive avtalsområde. Slår man ihop garantibeloppen i de vinnande anbuden ligger de på nivåer som är 50 procent högre än i dag, säger Henrik Palmér, chef för sektion Intäkter på trafikförvaltningen.
– Vi är stolta över att ännu en gång ha fått förtroendet av SL att samarbeta med dem om deras reklamytor. Vi har alltid legat steget före och ständigt utvecklat vårt erbjudande gentemot våra annonsörer. Det här avtalet innebär en historiskt stor satsning för oss och det befäster vår ledande position i Sverige, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Sverige.
Lämna ett svar