Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svängiga hybrider kommer i Storbritannien

Flera tillverkare satsar på svänghjulsteknik för bussar. Torotrak har sedan i våras testat en ny generation av sin KERS på en Wrightbus StreetLite.

Flera tillverkare satsar på svänghjulsteknik för bussar. Torotrak har sedan i våras testat en ny generation av sin KERS på en Wrightbus StreetLite.

Hybridbussar brukar i Sverige innebära en kombination av elmotor och dieselmotor. Så är det också på andra håll. Men i Storbritannien kommer nu svänghjulshybridbussar att sättas i serieproduktion under året av flera tillverkare av svänghjul. Efter att ha testat tekniken på en standardbuss i reguljär trafik sedan i mars förra året har det brittiska företaget Torotrak beslutat att starta produktionen av svänghjul för bussar från i sommar.

Fältprovet sedan i mars har gjorts i samarbete med Arriva och den nordirländska busstillverkaren Wrightbus som är en av de stora på den brittiska bussmarknaden. Man har provat Torotraks svänghjulslösning Flybrid KERS (kinetic energy recovery system) på en av Wrightbus´ midibussmodeller, StreetLite.

Enligt Torotrak har provet visat sig vara så lyckat att man kommer att starta produktionen av svänghjul för bussar i sommar.

Torotraks Flybrid KERS.

Torotraks Flybrid KERS.

Svänghjulstekniken kommer nu på bred front i Storbritannien. Bussjätten Stagecoach meddelade kort innan jul att man avser att byta ut en stor del av sin bussflotta i staden Cambridge mot 89 svänghjulshybrider med Euro 6-motorer.

Sedan tidigare har svänghjulstekniken testats framgångsrikt såväl i London som på andra håll i Storbritannien med teknik även från andra tillverkare än Torotrak.

Torotraks nya KERS bygger på att energi vid inbromsningar  tas tillvara och lagras i ett svänghjul av stål och kolfiber. Svänghjulet väger 8,5 kilo och roterar med en hastighet av upp till 30 000 varv i minuten. Den energi som lagras i svänghjulet återförs till bussens drivhjul vid acceleration, vilket minskar brä

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)