Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Umeå bara ökar och ökar

Bussresandet i Umeå slog nytt rekord under 2015 – och nu har staden siktet inställt på ännu ett rekordår. Bussen på bilden är på väg till Carlshöjd där man nästa vecka börjar bygga en laddstation för elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Bussresandet i Umeå slog nytt rekord under 2015 – och nu har staden siktet inställt på ännu ett rekordår. Bussen på bilden är på väg till Carlshöjd där man nästa vecka börjar bygga en laddstation för elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Bussresandet i Umeå bara ökar och ökar. För första gången någonsin passerade Ultra, dvs tätortstrafiken i Umeå, sju miljoner resor förra året. Men efter sju år fungerar fortfarande inte realtidssystemet vid busshållplatserna som det ska.

Det innebär att resandet under 2015 ökade med cirka sex procent jämfört med året innan. Sedan 2005 har resandet ökat med cirka 67 procent. Då gjordes 4,2 miljoner resor med Ultra.

Nu har Umeå satt som mål att i år nå minst 7,5 miljoner resor.

Samtidigt arbetar man med en kraftig utökning av elbusstrafiken i staden. Med början i nästa vecka kommer man således att etablera en ny laddstation för elbussar i Carlshöjd i Umeå.

Bussresorna i Umeå ökar trots att realtidssystemet vid hållplatserna har svårt att hänga med i tiden. Fortfarande, efter sju år visar nämligen de digitala skyltarna vid hållplatserna inte rätt, rapporterar Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Systemet köptes in år 2008 för en kostnad av 7,5 miljoner kronor och har strulat sedan dess, trots att teknik som betalsystem och trafikdatabas har bytts ut och trots att realtidssystemet har uppdaterats.

Enligt vad Länstrafiken uppger för SR Västerbotten lämnar numera bussarna rätt information in i systemet, men ibland når inte informationen ända fram till skyltarna vid hållplatserna. Och då får resenärerna fel information.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)