Den europeiska bussbranschen fortsätter på olika sätt att bearbeta EU om gränskontrollerna i flera länder. I veckan mötte den internationella vägtransportunionen, IRU, nyckelpersoner inom EU för att informera om effekterna av gränskontrollerna när det gäller gränsöverskridande transporter i Europa. En av medlemmarna i IRU är Sveriges Bussföretag.
På mötet med Europaparlamentets arbetsgrupp om gränsöverskridande samarbete informerade IRU gruppens ledamöter samt företrädare för Europeiska kommissionen, medlemsstaterna och andra om effekterna på kommersiell vägtransport av de gränskontroller som beslutats i flera länder.
Marc Billiet från IRU:s permanenta delegation hos EU påtalade bland annat svårigheterna för till exempel bussföretag att hantera ID-kontrollerna.
Billiet upprepade IRUs uppmaning till Europeiska kommissionen att ägna mer uppmärksamhet åt de problem som den kommersiella vägtransportsektorn nu ställs inför och vidta åtgärder för att mildra de negativa effekterna av olika länders beslut.
Nyligen krävde Sveriges Bussföretag tillsammans med andra organisationer inom svensk persontrafik att regeringen ersätter företagen för de kostnader dessa drabbas av på grund av gränskontrollerna. Enbart för bussnäringen uppgår kostnaderna till mångmiljonbelopp varje månad.
Lämna ett svar