
Kommunal och Sveriges Bussföretag skriver gemensamt till Transportstyrelsen om myndighetens hårda tillämpning av kör- och vilotidsreglerna för bussförare. Foto: Volvo.
Branschorganisationen Sveriges Bussföretag och fackförbundet Kommunal tar nu gemensamt upp tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna för den svenska bussbranschen. I ett brev till Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren uttrycker de båda organisationerna sin oro över de konsekvenser som den nuvarande svenska tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna får för svensk bussnäring.
Sveriges Bussföretag och Kommunal konstaterar att det europeiska regelverket är i sig väldigt strikt och den svenska tillsynen är ovanpå det en av de mest rigida i Europa. Svenska bussföretag vittnar om att det i praktiken är närmast omöjligt att följa regelverket. Hittills har inget företag som haft tillsyn i form av Transportstyrelsens företagskontroll klarat sig utan anmärkningar.
I brevet till Transportstyrelsen skriver man att myndighetens tillsyn vid företagskontroller av kör- och vilotider leder till att företagen riskerar indraget trafiktillstånd eller att företagets trafikansvarige mister sitt tillstånd, redan för ett litet antal försumbara förseelser. Ett exempel på sådana överträdelser kan vara att man inte sätter in färdskrivarkortet vid enstaka förflyttningar av tomma bussar på depåområden.
– Självklart ska kör- och vilotidsregler finnas. Men vi menar att konsekvensen sett till själva förseelserna inte är rimliga med dagens regelverk och tillsyn. I förlängningen kan förarnas jobb äventyras på grund av bagatellartade förseelser, säger Johan Ingelskog, enhetschef Arbetsplats- och avtalsenheten på Kommunal.
– Dagens ordning kan också innebära att flera av de företag som idag kör upphandlad busstrafik åt landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner förlorar sina tillstånd. Det innebär att offentliga upphandlingar för stora belopp kan behöva göras om, säger Anders Norberg, tf vd Sveriges Bussföretag.
Det regeringsuppdrag om att utreda möjligheten till en mer flexibel tillsyn av kör- och vilotiderna som Transportstyrelsen fått är både Sveriges Bussföretag och Kommunal positiva till.
– Men utredningen ska vara klar först i maj 2017 – åtgärder måste vidtas redan idag. Vi uppmanar därför tillsammans myndigheten att redan nu se över sina rutiner och diskutera en ändrad praxis. Framfört allt att i större utsträckning tillämpa frågan om proportionalitet i sina bedömningar. Annars riskerar vi utslagning av en hel bransch. En bransch som idag har 24 000 anställda förare, säger Ingelskog och Norberg.
Nu är man rätt ute.
Det stora problemet är inte kör- och vilotiderna i sig. De kan man som regel hantera med god planering och framförhållning.
Det stora problemet är Transportstyrelsens tillämpning där småsaker, som en minuts körning utan kort eller att glömma att ange startland kan föranleda hemska sanktionsavgifter.
Exempel: Om tre chaufförer, två gånger per vecka, glömmer att ange startland på en buss som inte flyttats en meter sedan slutland angavs, blir sanktionsavgiften 48.000:- under en tvåmånadersperiod. (Dvs den tidsperiod som Transportstyrelsen kontrollerar.)
Om det är ett lite större bolag med äldre färdskrivare som inte frågar efter startland kan det lätt bli 200.000:- bara på detta. Och detta har inte ett dugg med trafiksäkerhet att göra, inte ett dugg, bara med rigid och oproportionerlig regeltillämpning.