
Keolis uppvaktade sin första passagerare i Karlstad, Ulrika, med blommor på söndagen. Från vbänster: Stefan Gustavsson, affärsområdeschef Sverige, Ulrika Keolis första resenär, Magnus Åkerhielm, vd Keolis. Foto: Keolis.
Keolis tog på söndagsmorgonen över stadstrafiken i Karlstad som man kör på uppdrag av Karlstadsbuss. Övertagandet skedde sedan Förenade Buss i Värmland två gånger avslutade det trafikavtal som man vann i en upphandling år 2011 och tog över 2013. Ursprungligen var det tänkt att Förenade Buss skulle kört trafiken i Karlstad till år 2021.
Det visade sig dock att Förenade Buss hade lagt ett alldeles för lågt anbud och företaget, ägt av ett antal mindre bussbolag i Värmland, blödde kraftigt redan från början. Första året gick verksamheten med en förlust på 13 miljoner kronor. Styrelseordföranden Kjell Björk ville dock inte tro på siffrorna i den årsredovisning som han själv hade undertecknat utan sa till Sveriges Radio Värmland att ”det är någonting i bokslutet som inte stämmer och det jobbar vi med att säkerställa”,
– Vi har ekonomi så vi klarar att driva busstrafiken. Karlstadsborna ska inte vara oroliga. Om det här minuset är riktigt så skulle vi inte ha förmågan att betala våra räkningar och det har vi gjort, vi har betalt löner till personalen. Det är någonting i bokslutet som inte stämmer.
Men siffrorna stämde. Krisen för Förenade Buss ledde till att Karlstadsbuss gick ut i en ny upphandling av stadstrafiken. Denna vanns av Keolis som skulle ta över trafiken i sommar. Men förra hösten tvingades Karlstads kommun att gå in med ett akut stöd till Förenade Buss på 800 000 kronor i månaden för att trafiken skulle rulla fram till övertagandet. Förenade Buss hade begärt det dubbla – och det visade sig också att man inte skulle klara trafiken till sommaren. Därför kom man överens om att Keolis skulle ta över den 28 februari.
Bengt Åström, avgående vd för Förenade Buss, kom in i företaget sedan den första upphandlingen hade gjorts och ett par månader innan trafikstart. Till Värmlands Folkblad framhåller han att företagets vinnande anbud för några år sedan var. Anbudet var på 118 miljoner om året.
– När den nya upphandlingen gick ut satt vi fyra fem personer i två månader och såg över verksamheten på alla möjliga sätt. Vi hamnade på 150 miljoner kronor. De andra anbuden låg på 131 till 145 miljoner, men vi vet vad det kostar att driva trafiken, säger han till Värmlands Folkblad.
Lämna ett svar