Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Färdtjänstkrångel tvingar kommun att införa resegaranti

Funkar inte som det ska i Lund.

Funkar inte som det ska i Lund.

Ständiga problem med färdtjänsten i Lund tvingar nu kommunen att införa en resegaranti för färdtjänstresenärerna. Anledningen är att entreprenören Sverigetaxi inte klarar att sköta färdtjänsten enligt det avtal man har med kommunen. Senare den här månaden kommer tekniska nämnden i Lund att klubba resegarantin som ska gälla under återstoden av avtalsperioden med Sverigetaxi som upphör i september 2017.

Kommunen konstaterar att färdtjänsten i Lund fortsätter att ha brister med försenade bilar och lång väntetid till beställningscentralen.

Lunds kommun har sedan juni 2014 utdömt viten till taxibolaget Sverigetaxi som kör färdtjänsten. Taxibolaget har också genomfört olika åtgärder men de har inte gett tillräckliga resultat. Problemen har pågått under lång tid och det dagliga livet för de färdtjänstlegitimerade påverkas mycket negativt, vilket bekräftas för kommunen genom löpande kontakt med de som reser, anhöriga och brukarorganisationer.

– Många resenärer har drabbats hårt av lång väntan, oro och ovisshet när färdtjänstbilen inte kommer. Det minsta man kan begära då som resenär är att kunna få rimlig ersättning och kompensation för uteblivna resor, men tyvärr har inte heller detta fungerat fullt ut. Därför tycker vi att kommunen nu måste gå in och ge en resegaranti till färdtjänstresenärerna, säger Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden.

Enligt det förslag som tekniska nämnden ska klubba har resenären rätt att beställa bil från valfritt taxibolag om den beställda färdtjänstresan försenas mer än 30 minuter.

Kommunen ersätter kostnaden i efterhand. Ersättning betalas mot originalkvitto, dock högst 600 kr inkl. moms, med avdrag för resenärens egenavgift.

– Egentligen borde vi inte behöva gå in och göra extra åtgärder på detta sätt. Den kvalitet som vi har avtalat med taxibolaget Sverigetaxi borde de leverera. Vi tycker också att ersättning till brukarna egentligen är något som Sverigetaxi borde stå för, men nu känner vi att vi i första hand måste prioritera färdtjänstresenärerna, säger Lena Fällström (S), vice ordförande i tekniska nämnden.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)