Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kaosrepris i Sundsvall

SundsvallFör andra dagen i följd drabbas Sundsvall på fredagen av kaos i busstrafiken. Ännu en gång har samtliga 47 elhybridbussar från Volvo som Nobina kör i stadstrafiken tagits ur trafik. Natten till torsdagen togs bussarna ur trafik första gången.

Till en början trodde man att det var ett mjukvarufel som orsakade att motorerna kan få ett instabilt varvtal, vilket i sin tur kan göra att föraren förlorar kontrollen över bussen.

Senare under torsdagen bedömde dock teknikerna från Volvo att det inte handlade om ett mjukvarufel. Istället bedömde man att det handlade om smutsiga motorfilter.

På fredagsmorgonen rullade trafiken som vanligt, men har nu åter tagits ur trafik sedan en förare upptäckt att varvtalet på en genomgången buss var instabilt.

Av säkerhetsskäl har därför alla elhybridbussar åter tagits ur trafik med stora trafikstörningar som följd.

På kollktivtrafikmyndigheten Din Tur är man kritisk mot busstillverkaren.

– Den diagnos de ställde verkar inte vara tillförlitlig. Det är naturligtvis ett oerhört bekymmer för oss som ansvarar för kollektivtrafiken att inte busstillverkaren kan åtgärda de här problemen snabbt.  Vi är beroende av Volvos tekniker. Vi måste lita på att de så snart som möjligt kommer tillrätta med problemen, men vi är naturligtvis inte nöjda med dessa haverier av tekniken, säger Hans Fälldin, informationsansvarig på kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, Din Tur till SvT Västernorrland.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. På dieselbussar gäggar ”filtren”, dvs de katalysatorer som oxiderar bort sot i avgaserna mha NO2 i avgaserna (NO2 som katalysatorn först måste tillverka… Den mesta NO2 används inte till sotreduktion, utan går ut i avgasröret… ut i stadsluften… ) pga att man kör bussarna på dieselolja. På elhybridbussar körs dieselmotorerna bara ibland. Ibland används eldriften. Då blir motorn och avgas-systemen nerkylda. Speciellt på vintern. När dieselmotorn sedan startas, så har sotkatalysatorn (CRT-system) för låg temperatur för att fungera. Den gäggar igen… Modern dieselolja innehåller RME som det börjar växa bakterier i. => Dieselfiltret före motorn gäggar igen med bakteriefällning…
    LÖSNING: Sluta köra elhybridbussarna på dieselolja eller på RME. Kör dem på syntetisk paraffinolja istället. T.ex. på: EcoPar, EcoPar Bio, HVO, BTL. Då bildas ingen klägg, vare sig i dieselfiltret eller i sotkatalysatorn (CRT) i avgas-systemet. Med så rena drivmedel kan den katalytiska sotreningen, som ger 2 till 4 gånger mer av giftig NO2 i avgaserna, tas bort. Då blir halten av sot i avgaserna så låg, att ”partikelfilter” (katalytisk sotrening, CRT) är meningslös. Dessutom blir halten av giftiga kolväten i avgaserna som ”luktar diesel” i stort sett obefintlig.
    NO2 ”lutar badhus”. Lukten påminner om lukten av klor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)