Striden mellan Avesta kommun och Dalatrafik fortsätter. Kampen mellan de båda gäller om busspassagerare i Avesta ska ha färdbevis eller inte, trots att Avesta har nolltaxa på bussarna i kommunen. Dalatrafik kräver validerbara färdbevis från den sista juni, men motsätter sig inte nolltaxan. Kommunen fortsätter att säga nej. På tisdagen överklagade den tidigare riksdagsledamoten Kurt Kvarnström(S) Dalatrafiks beslut att kräva busskort på bussarna i Avesta.
– De har tagit emot den, men de har tydligen svårt att hantera en överklagan. Nu ska de få lära sig hur det går till, säger Kurt Kvarnström till Avesta Tidning.
– Det måste finnas modernare sätt än att införa busskort för att kunna mäta bussåkandet.
Dalatrafik har som sitt främsta argument för att kräva färdbevis på gratisbussarna fört fram att man vill ha tillförlitlig resandestatistik eftersom ersättningen från Dalatrafik till operatören Västanhede Trafik ska bygga på antalet resenärer. Dessutom anser Dalatrafik att krav på färdbevis även förbättrar ordningen på bussarna där det tidvis är stökigt.
Den 10 februari antog Region Dalarnas styrelse en trafikförsörjningsplan där det slås fast att den lokala kollektivtrafiken inom Avesta kommun ska fortsätta att vara avgiftsfri hela 2016. Den 24 februari tog Dalatrafiks styrelse sitt beslut om färdbevis.
Men Avesta kommun är inte berett att backa. Kommunen har räknat ut att det skulle kosta ungefär en miljon kronor att trycka och distribuera busskort till alla Avestabor.
Avesta har istället föreslagit att man ska installera fotoceller för passagerarräkning på bussarna. För att öka tryggheten ombord åtar man sig att sätta in bussvärdar.
– Vi är beredda att sätta in 10 bussvärdar på de linjer som Dalatrafik och Västanhede trafik anser det behövs mest. Behövs de fler så satsar vi fler, säger kommunalrådet Lars Isacsson(S) till Dalarnas Tidningar.
Leif Nilsson(S), ordförande i Region Dalarna och ledamot av Dalatrafiks styrelse har enligt Dala-Demokraten ingen förståelse för att Avesta kommun protester mot kravet på att inför busskort. Han anser att Avesta kommun kan betala den miljon som kommunen anser att det skulle kosta att trycka upp och distribuera busskorten.
Nilsson avvisar också lösningen med fotoceller.
– Det kostar att sätta in ny teknik, det finns ingen som fungerar i dag, säger han till Dala-Demokraten.
Inga-Britt Kronnäs(S) är ordförande i Dalatrafiks styrelse. Hon är inne på samma linje som Leif Nilsson.
– Vi trodde att fotoceller skulle vara lösningen, men om många går på samtidigt registreras bara en resande. Vi har också haft försök där förrna skulle räkna passagerare genom att trycka på en knapp. Det fungerade inte. Första perioden blev det 60 000 resande och det andra bara 10 000.
– Om Avesta vill ha avgiftsfri kollektivtrafik får kommunen antingen själv betala för busskorten och subventionera bussåkarna eller ta betalt för korten, säger hon till tidningen.
Och medan Dalatrafik och Avesta kommun benhårt håller fast vid sina ståndpunkter rycker dagen B som i Busskort allt närmare.
Vilken löjlig strid, bussarna är ju överfulla med resenärer, så vad är problemet ? Passar det inte Västanhede att köra bussarna, så finns det garanterat andra intresserade entreprenörer. Alternativt får väl Dalatrafik göra en justering i avtalet som undantar busstrafiken i Avesta från incitamentet, hur svårt kan det vara ?