Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Servicevärdar hjälper resenärer i Landskrona

En av Landskronas trådbussar vid stationen i Landskrona där servicevärdarna arbetar. Foto: Ulo Maasing.

En av Landskronas trådbussar vid stationen i Landskrona där servicevärdarna arbetar. Foto: Ulo Maasing.

För en dryg vecka sedan, den 7 mars, startade Skånetrafiken och Nobina ett test med servicevärdar i kollektivtrafiken i Landskrona. Servicevärdarna finns till hands för att svara på frågor, hjälpa till med val av biljett, men de ska också vara en länk mellan tågen och stadsbussarna, så att övergången flyter smidigt. De ska vara väl synliga på stationsområdet.

Servicevärden blir även bussförarnas och trafikledningens förlängda arm. Hen kan rapportera avvikelser och föreslå alternativa färdvägar vid störningar.

Servicevärdarna arbetar vanligtvis som busschaufförer i Landskrona stadsbusstrafik och är specialutbildade för rollen som servicevärdar. Projektet pågår till och med den 27 maj. Servicevärdarna finns på plats vardagar mellan klockan 06.00-09.00 samt 15.20-18.20.

– Servicevärdarna har nu funnits på plats i lite mer än en vecka och vi har direkt märkt att resenärerna tycker att det är positivt. De uppskattar att vi finns på plats, svarar på deras frågor och inte minst visar att vi lyssnar, säger Richard Pantzar affärsutvecklare på Nobina i Landskrona.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)