För en dryg vecka sedan, den 7 mars, startade Skånetrafiken och Nobina ett test med servicevärdar i kollektivtrafiken i Landskrona. Servicevärdarna finns till hands för att svara på frågor, hjälpa till med val av biljett, men de ska också vara en länk mellan tågen och stadsbussarna, så att övergången flyter smidigt. De ska vara väl synliga på stationsområdet.
Servicevärden blir även bussförarnas och trafikledningens förlängda arm. Hen kan rapportera avvikelser och föreslå alternativa färdvägar vid störningar.
Servicevärdarna arbetar vanligtvis som busschaufförer i Landskrona stadsbusstrafik och är specialutbildade för rollen som servicevärdar. Projektet pågår till och med den 27 maj. Servicevärdarna finns på plats vardagar mellan klockan 06.00-09.00 samt 15.20-18.20.
– Servicevärdarna har nu funnits på plats i lite mer än en vecka och vi har direkt märkt att resenärerna tycker att det är positivt. De uppskattar att vi finns på plats, svarar på deras frågor och inte minst visar att vi lyssnar, säger Richard Pantzar affärsutvecklare på Nobina i Landskrona.
Lämna ett svar