Stena Line har beställt fyra nya RoPaxfärjor med planerad leverans under 2019 och 2020. Dessutom har rederiet en option på ytterligare fyra färjor. Beslutet måste godkännas av Stenas styrelse i slutet av månaden och färjorna byggs på AVIC Shipyard i Kina. De fyra första färjorna är planerade att användas någonstans inom Stena Lines linjenätverk i norra Europa.
Färjorna kommer att ha en kapacitet på mer än 3 000 längdmeter med ett bildäck som bygger på genomfartsprincipen och kommer att kunna ta cirka 1 000 passagerare, med fullt ombordserviceutbud. Huvudmaskinerna kommer att vara ”Gas Ready” och är förberedda för att kunna konverteras till metanol eller LNG.
– Under de senaste två åren har våra ingenjörer lyckats ta fram en design som inte bara är 50 procent större än dagens genomsnittliga RoPax-färjor, men kanske desto viktigare, de har också inkluderat de lösningar för minskade utsläpp och ökad effektivitet som utvecklats inom Stena under senare år. Dessa fartyg kommer att vara de mest bränsleeffektiva färjorna i världen och sätter en ny branschstandard när det gäller prestanda, utsläpp och kostnadseffektivitet som ger Stena Line ger en stark position de kommande decennierna, säger Stena Lines VD Carl-Johan Hagman.
– Vi förutser en fortsatt tillväxt i efterfrågan för färjetransporter i norra Europa liksom i andra delar av världen, säger Dan Sten Olsson, styrelseordförande i Stena Line.
Lämna ett svar