Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar rycker allt närmare i Malmö

Linje 3 i Malmö, Ringlinjen, är en av de första busslinjerna i staden som ska elektrifieras. På sikt ska all busstrafik i Malmö bli elektrisk. Foto: Ulo Maasing.

Linje 3 i Malmö, Ringlinjen, är en av de första busslinjerna i staden som ska elektrifieras. På sikt ska all busstrafik i Malmö bli elektrisk. Foto: Ulo Maasing.

På tisdagen tog en övergång till elbussar i Malmö ett stort steg framåt. Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne godkände på tisdagen en avsiktsförklaring med Malmö stad om grön elbussdrift och uppdrog till ordföranden att underteckna avtalet med Malmö stad.

Planen är att på sikt införa eldrift på alla stadsbusslinjer i Malmö, men inledningsvis planeras helelektrisk drift med ändhållplatsladdning på linje 3 Ringlinjen och linje 7 Svågertorp – Ön.

I utvecklingen av Malmö som en attraktiv och hållbar stad spelar kollektivtrafiken en avgörande roll, konstaterar kollektivtrafiknämnden som anser att en miljövänlig och kapacitetstark kollektivtrafik är nödvändig för att klara den befolkningsökning som förväntas i staden.

Kollektivtrafiknämnden har i Skånetrafikens Miljö- och hållbarhetsprogram också valt att prioritera grön eldrift för ökad energieffektivitet samt minskade avgaser och mindre buller. Målet är att kollektivtrafiken ska vara helt fossilbränslefri år 2020.

– Genom en avsiktsförklaring med Malmö om elektriska bussar på linje 3 och 7 tar vi nya steg mot en bättre stadsmiljö, med mindre utsläpp och buller, säger Nicklas Ljungström (MP), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)