Den belgiska busstillverkaren Van Hool lanserar nu sin buss Exqui.City i helt elektriskt utförande. Lanseringen sker på den internationella kollektivtrafikmässan Transports Publics i Pris i juni. Exqui.City finns sedan tidigare i flera versioner, men tillverkas inte för dieseldrift. I Malmö går modellen i trafik sedan något år på linje 5, MalmöExpressen, men då som biogashybrid.
Den nya, helt elektriska Exqui.City som kommer att presenteras på Transports Publics är 18,61 meter lång, har plats för 107 passagerare och en räckvidd på 120 kilometer.
De första två bussarna ska levereras till Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH), i Hamburg.
Exqui.City finns som 18-meters ledbuss och 24-meters dubbelledad buss. Modellen finns idag i trafik i åtta städer. De är förutom Malmö Metz i Frankrike, Barcelona, Génève, Bergen, Martinique (Frankrike) och Luxemburg. Sammanlagt har dessa städer 109 Exqui.City i trafik.
Yterligare 50 bussar är för närvarande under produktion i Van Hools fabrik i Koningshooit för att levereras till Linz i Österrike och Belfast på Nordirland.
Till det kommer de två bussarna till Hamburg. Dessa är utrustade med lithium-ionbatterier med en kapacitet på 215 kWh vilket ger bussarna en räckvidd på 120 kilometer.
Batterierna levererar krft till två vattenkyld elmotorer från Siemens. Batterierna är monterade på busstaket och kan laddas konduktivt antingen med hjälp av en pantograf som sänks ner mot busstaket vid ändhållplatserna, eller med en kabel för långsam laddning i depå nattetid. Fyra timmar tar det att ladda ett helt tomt batteri så att det blir helt fullt.
Snabbladdning med pantograf tar högst tio minuter, enligt Van Hool. Men bussen behöver inte laddas varje gång den når en ändhållplats. Räckvidden är tillräcklig för att flera vändor på linjen innan det är dags för laddning.
Mässan Transports Publics äger rum i Paris den 14 – 16 juni i mässhallarna nära Porte de Versailles i södra delen av den franska huvudstaden.
Lämna ett svar