Tävlingen om hur kollektivtrafikens nya symbol för studentrabatt ska se ut är nu avgjord. Tävlingen arrangerades av Svensk Kollektivtrafik och vinnare är Alexander Örn från Malmö som har designat den nya symbolen. Denna kommer kommer att placeras på Mecenats och Studentkortets kort och appar, vilket innebär att den årligen kommer att visas för över 300 000 personer.
Tävlingen vände sig till alla studenter men med fokus på de som har kunskaper i grafisk formgivning. Juryn består av marknadsrepresentanter från Mecenat, Studentkortet, Skånetrafiken, SL, UL, Kronobergs länstrafik och Svensk Kollektivtrafik samt Anton Gårdsäter, Creative Director på EssenInternational.
– Vi fick in många intressanta bidrag. Det var svårt att välja, men vi är mycket nöjda med resultatet, säger Anita Stenhardt, kommunikationschef på Svensk Kollektivtrafik.
Vinnaren Alexander Örn får som sitt förstapris ett års gratis resande i kollektivtrafiken i valfri region. Han får också närvara vid mässan Persontrafik i Göteborg 18-20 oktober, för prisutdelning.
Juryn motiverar sitt val så här:
”Med kreativ höjd och lekfullhet har vinnaren skapat en enkel och tydlig symbol för studentrabatter inom kollektivtrafiken. Symbolen är särskiljande i sin karaktär och lätt att arbeta in hos målgrupperna. Juryn ser en symbol som kan användas till många olika plattformar och kanaler och kan leva i branschen en lång tid framöver.”
Tävlingen var en del av Svensk Kollektivtrafiks samarbete med kortutgivarna och branschen kring att ta fram ett nytt koncept för regler kring studentrabatter, utifrån ett initiativ från medlemmarna. Idag finns en djungel av regler och tillämpningar vilket skapar tolkningssvårigheter och missförstånd både hos resenärer och trafikföretag. Konceptet handlar om att skapa gemensamma grundregler kring vem som ska betraktas som en student, inte nivån för rabatter, biljettyper eller vilka regioner som har studentrabatt.
Lämna ett svar