Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så blir Uppsalas nya stadsbusstrafik

En schematisk karta över det nya stadsbussnätet i Uppsala. Bild: UL.

En schematisk karta över det nya stadsbussnätet i Uppsala. Bild: UL.

En ringlinje med bussavgångar var tionde minut. Det är en av de större nyheterna i det slutliga förslag till nytt busslinjenät för stadsbusstrafiken i Uppsala landstingets kollektivtrafiknämnd tar ställning till vid sitt sammanträde den 16 juni.

Ringlinjen som föreslås är en helt ny typ av busslinje för Uppsala. Med den nya linjen blir det möjligt att resa runt centrala Uppsala för den som börjar och slutar sin resa utanför centrum. Ringlinjen kommer att köras i båda riktningarna och för det mesta med avgångar var tionde minut. Den skapar också bra bytesmöjligheter för de som kommer till Uppsala med regionbussar.

– I det reviderade förslaget har vi gjort flera justeringar och därmed tillmötesgått en stor del av de synpunkter som framförts av remissinstanser och vid de medborgardialoger som vi genomför under våren, säger Bertil Kinnunen(S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Uppsala läns landsting.

Det förslag som kollektivtrafiknämnden nu ska ta ställning till har kompletterats med linjenummer, uppgifter om turtäthet för varje linje och en utökning med en linje till totalt tolv stadsbusslinjer. Ursprungsförslagets benämningar ”stomlinjer” och ”kompletterande linjer” har tagits bort.

Det nya linjenätet ska införas hösten 2017.

Här är Uppsalas nya busslinjer. Färgerna hänvisar till  kartorna:

Linje 1, Ringlinjen (orange): Gränby Centrum – Nyby – Fyrishov – Luthagen –
Akademiska sjukhuset – Fyrislund – Årsta – Gränby Centrum.
Linje 2 (ljusrosa): Gamla Uppsala – Heidenstam – Stora Torget – Eriksberg (– Håga).
Linje 3 (grön): Nyby – Centralstationen – Akademiska sjukhuset – Gottsunda östra.
Linje 4 (gul). Årsta norra – Gränby Centrum – Centralstationen – Akademiska
sjukhuset – Ulleråker – Ultuna – Gottsunda – Gottsunda östra.
Linje 5 (röd): Stenhagen – Centralstation – Sävja.
Linje 6 (ljusblå): Slavsta – Södra Årsta – City – Kungsgärdet – Flogsta
Linje 7 (blå): Johannesbäck – Årsta Centrum – City – Norby – Valsätra – Gottsunda.
Linje 8 (lila): Ärna – Tunabackar – City – Akademiska sjukhuset – Sunnersta.
Linje 9 (mörkblå): Bergsbrunna – Nåntuna – Vilan – City – Luthagen.
Linje 10 (ljusgrön): Librobäck – City – Boländerna (- Vilan – Nåntuna).
Linje 11 (rosa): Fyrislund – City – Akademiska sjukhuset – Vårdsätra – Sunnersta –
Gottsunda.
Linje 12 (mörkgrön): Stenhagen – Flogsta – Eriksberg – Polacksbacken.

Genom att räta ut linjesträckningar, öka turtätheten och öka framkomligheten i de starka busstråken beräknas en stor andel av resenärerna (cirka 70 %) få restidsvinster och förbättrat utbud. För vissa uppstår samtidigt försämringar till följd av förändrade linjesträckningar.

Tre procent av  resenärerna får en vinst över 10 minuter, 41 procent en vinst på 2 – 10 minuter och 25 procent en vinst på 0 – 2 minuter. 15 procent av resenärerna får en restidsförlust på 2 – 10 minuter och fem procent en förlust på över 10 minuter.

Geografisk karta över Uppsalas nya busslinjenät. Bild: UL.

Geografisk karta över Uppsalas nya busslinjenät. Bild: UL.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)