Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen: Bussbranschen dålig på att följa kör- och vilotidsregler

Bussbranschen är dålig på att följa kör- och vilotidsreglerna, hävdar Transportstyrelsen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Bussbranschen är dålig på att följa kör- och vilotidsreglerna, hävdar Transportstyrelsen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Buss-, gods- och taxibranschens efterlevnad av regler för yrkestrafik på väg är ungefär samma som 2012. Det visar den tillståndsmätning som Transportstyrelsen har gjort för 2015. Men bussbranschen är enligt Transportstyrelsen fortsatt dålig på att följa kör- och vilotidsreglerna. Myndigheten är heller inte nöjd med hur branschen lever upp till kraven på bussarnas tekniska beskaffenhet.

Den mätning som Transportstyrelsen nu redovisar har sin grund i att regeringen 2012 beslutade att myndigheten tillsammans med polisen skulle göra återkommande uppföljningar av hur yrkestrafiken följer regelverket.

Nu har den andra uppföljningen genomförts. Den baseras på mätningar som gjorts under 2015 i samarbete mellan Transportstyrelsen, Polismyndigheten, Trafikverket och Skatteverket. Tillståndsmätning, som uppföljningen kallas, omfattar buss-, gods- och taxitransporter.

Mätningen som avser busstransporter visar enligt Transportstyrelsen att regelefterlevnaden inom många områden är god. Nivån är i stora drag jämförbar med mätningen 2012.

Efterlevnaden av kör- och vilotidsregler samt teknisk beskaffenhet är fortsatt låg, enligt Transportstyrelsen.

Med hjälp av Skatteverket har Transportstyrelsen också kontrollerat hur företagen sköter sina skatter och avgifter. Det visar sig att det mesta är som vid förra mätningen 2012, ed undantag för att en något större andel företag hade små skulder på sitt skattekonto under 2015.

När det gäller bussarna genomfördes undersökningen under veckorna 21-23 år 2015 i sju polisområden. Antalet utvalda bussar var 382 varar 375 kunde kontrolleras. Svarsandelen är därmed 98,2 procent.

Här är resultaten av busskontrollerna i sammanfattning, så som de uttrycks i Transportstyrelsens rapport:

Kontroll av förare: Resultaten visar god regelefterlevnad av körkort, yrkeskompetensbevis och alkohol och droger. Däremot uppvisar ca 41 procent någon typ av anmärkning rörande kör- och vilotider.

Kontroll av företag: Resultaten visar god regelefterlevnad. Nära 100 procent av de som har krav på trafiktillstånd och gemenskapstillstånd är utan  anmärkning. För cirka 4procent av företagen har sanktioner rörande kör- och vilotider utfärdats mot företaget.

Kontroll av fordon: Beträffande teknisk beskaffenhet för buss exklusive däck har 25 procent fått ett föreläggande, men rörande teknisk beskaffenhet  avseende däck är andelen betydligt lägre, en procent med föreläggande. Vidare är regelefterlevnaden god avseende fordonsskatt och körförbud/föreläggande (tidigare brist) med skattningar på nära 100 procent av fordonen utan anmärkning. Rörande skyddsanordningar är andelen med anmärkning uppskattningsvis sju procent medan ca 3 procent har anmärkningar rörande hastighet.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)