Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Virtuell valuta betalar expressbussresan

Transdevägda expressbussföretaget Isilines tar nu emot betalning i virtuell valuta. Foto: Isilines.

Transdevägda expressbussföretaget Isilines tar nu emot betalning i virtuell valuta. Foto: Isilines.

Som det troligen första bussföretaget i världen accepterar det franska expressbussbolaget Isilines sedan någon vecka Bitcoin som betalning för bussbiljetter. Isilines är ett dotterbolag till Transdev och tar nu på sin hemsida emot betalning i Bitcoin vid sidan om traditionella betal- eller kreditkort. Än så länge handlar det om en försöksverksamhet.

För tjänsten samarbetar Isilines med Paymium som är ett start-upföretag som har specialiserat sig på säker omvandling mellan Bitcoin och euro.

När kunden väljer att betala sin expressbussbiljett med Bitcoin valideras betalningen under högst tio minuter och Bitcoin omvandlas till euro. För exempelvis turister innebär det att man slipper växlingsavgifter i samband med kortbetalningar.

– Den nya tjänsten är en del av vår satsning på innovationer. Vi är övertygade om att vi måste försöka lära oss att möta nya lösningar och förväntningar från våra resenärer, säger Richard Dujardin, vd för Transdev Frankrike.

Bitcoin är världens första decentraliserade valuta, altså en valuta som inte utfärdas av exempelvis en centralbank. Utformningen gör det möjligt med ett mer eller mindre anonymt ägande och överförande av värden genom P2P-nätverket. Varje användares bitcoin sparas i en plånboksfil tillsammans med ett godtyckligt antal bitcoinadresser.

Plånboksfilen kan sparas på användarens dator eller hos en tredje part som erbjuder en sådan tjänst. I båda fallen kan bitcoin skickas över Internet till vem som helst med en bitcoinadress. Bitcoins P2P-topologi och avsaknad av central administration gör det omöjligt för exempelvis myndigheter att artificiellt manipulera värdet av bitcoin eller framkalla inflation genom att producera fler av dem.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)