Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökade pendlingstider kostar miljarder

Trängseln i Stockholmstrafiken bidrar till att pendlingstiderna på 20 år har ökat med 18 minuter. Foto: Ulo Maasing.

Trängseln i Stockholmstrafiken bidrar till att pendlingstiderna på 20 år har ökat med 18 minuter. Foto: Ulo Maasing.

Pendlingstiderna i Stockholmsområdet har ökat kraftigt. På tjugo år har pendlingstiderna ökat med i genomsnitt 18 minuter – något som kostar Stockholm åtta miljarder kronor om året. Det skriver lokaltidningarna Mitt i Stockholm som har bett Trafikanalys ta fram siffror över hur pendlingstiderna har förändrats under de senaste 20 åren.

– Vi uppskattar den samhälleliga kostnaden för pendlingstid till 100 kronor i timmen, säger Maria Börjesson, docent i transportsystemanalys vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, till Mitt i Stockholm.

Forskarna på Trafikanalys bedömer att pendlingstiderna troligen kommer att fortsätta att öka. Flaskhalsarna på såväl spår som vägar kommer år 2030 att vara fler än idag. Trängseln i vägnätet beräknas vara fem gånger större eftersom vägtrafiken ökar mycket snabbare än befolkningens storlek.

Satsningar på kollektivtrafik istället för på vägar behövs enligt Trafikanalys. Men det räcker inte, menar Maria Börjesson.

– Vi behöver bygga staden tätare. Stockholm måste vara ganska stort och måste funka ganska bra, för det är här tillväxten är som starkast. Det kallas agglomerationseffekt. Ju fler som jobbar på ett ställe desto effektivare blir de, säger hon till Mitt i.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)