Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

200 zoner blir tre i Skåne – med resenären alltid i centrum

Skånetrafiken ska göra om sitt betal- och biljettsystem. Dagens 200 zoner blir tre. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafiken ska göra om sitt betal- och biljettsystem. Dagens 200 zoner blir tre. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafiken sätter bokstavligt talat kunden i centrum när man lanserar sitt nya betalsystem. Dagens 200 zoner i Skåne blir tre: en kort, en medellång och en lång beroende på vart resenären vill åka. Zonerna utgår från den plats resenärens resa utgår från – i princip en cirkel som resenären själv sätter på en Skånekarta.

På kollektivtrafiknämndens möte i Region Skåne på måndag i nästa vecka läggs förslag som kommer att förenkla för Skånetrafikens resenärer. Med ny modern teknik vill man skapa framtidens sätt att köpa biljett. Om allt går som planerat ska dagens biljettmaskiner vara helt utfasade 2020.

Regionfullmäktige har tidigare gett kollektivtrafiknämnden klartecken att driva utvecklingen av nya betalsystem i kollektivtrafiken. Det är omfattande och enligt Skånetrafiken  fullt av nytänkande och innehåller bland annat enklare biljettautomater, ny app och biljettsystem med förenklad zonstruktur och tydligare information.

I dag möter kunderna över 200 zoner, som nu med förslaget blir det bara tre zoner. En kort, mellan och lång som helt utgår från var kunden vill resa – tänk en cirkel som kunden själv sätter på en Skånekarta.

Bland nyheterna är att periodkortet kommer finnas i mobilen, vilket varit efterfrågat av många. En annan nyhet är att de som är berättigade till rabatter nu får det på alla typer av biljetter. Det gäller bland annat periodkort för barn och fler studentrabatter.

En ny Tillsammansbiljett kommer att ge 25 % rabatt på totalpriset om man är två personer eller fler som reser. Det kommer inte att finnas någon övre gräns på hur många eller vem som reser tillsammans, vilket också är en nyhet.

På måndag ska kollektivtrafiknämnden ta initiativ till att fördjupa dialogen med länets kommuner. Därefter kommer ärendet åter till nämndens sammanträde den 31 oktober.

Dagens biljettsystem och Jojo-kort kommer finnas kvar parallellt under några år vilket innebär att de kunder som vill kan fortsätta resa precis som idag även efter införandet av förslaget.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)