Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL skjuter framtiden framför sig

En av 51 nya batteribussar i London – med omogen teknik enligt SL. Foto: ADL.

En av 51 nya batteribussar i London – med omogen teknik enligt SL. Foto: ADL.

SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting,  skjuter en satsning på elbussar framför sig. SL menar att tekniken inte är mogen att lanseras i den busstrafik man ska upphandla för trafikstart sommaren 2019. På andra håll i Europa gör man däremot  allt mer storskaliga satsningar på elbussar. SL:s återhållsamhet innebär att Storstockholm kommer att ligga efter en rad europeiska storstäder när det gäller elektrifierad busstrafik.

Det är flera stora upphandlingar av busstrafik som SL nu förbereder: dels den så kallade E31-upphandlingen som avser Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby norr om Stockholm, dels E32 som omfattar busstrafiken på Ekerö väster om Stockholm.

I båda fallen handlar det om en avtalstid på 8 – 10 år. Avtalen ska alltså löpa till 2027 – 2029. Till det kan en optionstid på två – fyra år komma enligt vad tjänstemännen på SL föreslår trafikpolitikerna.

SL lyfter också fram att man i tidigare upphandlingar under årens lopp har varit föregångare, bland annat genom storskalig introduktion av etanol och biogas som drivmedel.

– Detta har inneburit stora investeringar i teknik under snabb utveckling. Trafikförvaltningens agerande har inneburit minskade utsläpp och bidragit till fortsatt teknikutveckling i leverantörsleden, dock till en stor kostnad, skriver SL.

Men nu vill man ligga lågt med ny teknik.

– I dagsläget har dock den tekniska mognade för eldrift i större skala bedömts som för låg och även kostnadsdrivande i kombination med ökad risk, skriver SL-ledningen och slår fast att man inte kommer att axla någon roll som föregångare.

På andra håll i Europa gör dock motsvarigheter till SL bedömningen att eltekniken är tillräckligt mogen för att man  nu ska börja satsa på elbussar i större skala.  London satte således tidigare i september in 51 nya batteribussar i trafik i centrala London. Där ska samtliga enplansbussar år 2020 vara batteridrivna. Londonbussarna är tillverkade av ADL/BYD.

Den holländska staden Eindhoven sätter i december ett 40-tal batteridrivna ledbussar från VDL i trafik. Det är en femtedel av stadens bussflotta. År 2020 ska staden enbart ha elbussar i trafik. En rad andra holländska städer står också de närmaste åren inför en övergång till eldrivna bussar. Senast 2025 ska således alla Amsterdams stadsbussar köras på el.

År 2025 kommer 80 procent av Paris 4500 bussar att vara elektriska. En annan fransk stad, Nantes, ska om några år ha dubbelledade elbussar i trafik på sin BRT-linje BusWay, staden Rennes ska 2020 helt ha gått över till elbussar. Oslo inleder 2020 sin övergång till helt elektrisk busstrafik och så vidare.

Redan nu tillverkare flera europeiska busstillverkare elbussar i allt större utsträckning. Och de allra största, Daimler (Mercedes-Benz) samt Volvo kommer att ha eldrivna stadsbussar i serieproduktion år 2018 respektive 2017.

Storstockholm anser dock inte att tekniken är mogen.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)