Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar från Volvo till Luxemburg

Bussföretaget Sales-Lenz i Luxemburg har beställt sina fyra första elbussar från Volvo. Sedan tidigare kör man ett antal hybridbussar och elhybridbussar från den svenska tillveerkaren. Bild: Volvo Bussar.

Bussföretaget Sales-Lenz i Luxemburg har beställt sina fyra första elbussar från Volvo. Sedan tidigare kör man ett antal hybridbussar och elhybridbussar från den svenska tillverkaren. Bild: Volvo Bussar.

Bussföretaget Sales-Lentz i Luxemburg fortsätter sin väg mot elektrifierad busstrafik. Företaget har nu lagt en order på fyra elbussar hos Volvo. Bussarna, Volvo 7900 Electric, ska sättas i trafik i staden Differdange i Luxemburg och kompletterar bussföretagets flotta av 24 Volvo hybridbussar och 12 Volvo Electric Hybrid. Sina första hybridbussar från Volvo köpte Sales-Lenz år 2009.

Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad. Trafikstarten är planerad till andra kvartalet 2017.

– Vi arbetar sedan många år med att genomföra en ambitiös plan för att göra vår stad hållbar. Planen kallas Differdangechange och innebär att vi går igenom effektiviteten i alla stadens aktiviteter. Det gäller speciellt kollektivtrafiken – Diffbus. Vi är stolta över att vår stadsbusstrafik nu får en fortsättning i ett banbrytande system och att vi tillsammans med övriga intressenter visar hur vi kan bevara vår levande stad och vår miljö, säger Differdanges borgmästare Roberto Traversini.

Elbussarna kommer att snabbladdas vid ändstationerna genom så kallad opportunity charging, via strömavtagare på bussens tak. För att underlätta introduktionen av eldriven busstrafik i europeiska städer har Volvo tillsammans med flera andra tillverkare av bussar och infrastruktur kommit överens om ett öppet gränssnitt mellan elbussar och laddinfrastruktur.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)