Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt mer monopolartat i tysk expressbusstrafik

Berlinlinienbus, ägt av Deutsche Bahn, är på väg att dra sig ur tysk expressbusstrafik. Snart har FlixBus nästan monopol på marknaden. Foto: Berlinlinienbus.

Berlinlinienbus, ägt av Deutsche Bahn, är på väg att dra sig ur tysk expressbusstrafik. Snart har FlixBus nästan monopol på marknaden. Foto: Berlinlinienbus.

Vid årsskiftet 2012/2013 avreglerades marknaden för långväga busslinjer i Tyskland. Det ledde till en formlig explosion av expressbusstrafiken i landet med en rad företag som kastade sig in på marknaden. Sedan dess har företag efter företag dragit sig ur – och nu är det tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn (DB) på väg att radikalt minska sin expressbusstrafik. Ett av DB:s två expressbussföretag, Berlinlinienbus, kommer enligt tyska medier att slänga vantarna i bordet vid årsskiftet.

Deutshce Bahn, som även äger Arriva, tyngs själv av betydande förluster och expressbussarna har blivit ytterligare ett svart hål för företaget. Flertalet av  Berlinlinenbus´ expresslinjer i Tyskland står därför inför en avveckling, medan några ska överlåtas på DB-koncernens andra expressföretag, IC Bus som huvudsakligen kör utlandstrafik.

Enligt tidningarna Handelsblatt och Der Spiegel omsätter de båda bussföretagen mindre än 30 miljoner euro om året (cirka 285 miljoner SEK), och går samtidigt med omkring 15 miljoner euro i förlust.

För en tid sedan bestämde sig Deutsche Post/DHL för att kliva av expressbussverksamheten och överlät denna till FlixBus som är den stora vinnaren och snart helt dominerar expressbusstrafiken i Tyskland med bortåt 90 procents marknadsandel.

Deutsche Bahns reträtt från expressbussarna har fått kritik från den tyska bussbranschens organisation. Sveriges Bussföretags systerorganisation, BDO (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer) anser att beslutet är felaktigt och att det sänder ut fel signaler.

– DB visar gärna upp sig som ett multimodalt transportföretag. Det är en olämplig tidpunkt att lämna fjärrbusstrafiken. Tillväxtsiffrorna i Berlinlinienbus talar ett annat språk och har under våren skjutit fart ordentligt, säger BDO-chefen Christiane Leonard.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)