Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Italienskt färjerederi köper in sig på Östersjön

St Peter Lines Princess Anastasia seglsr m,ellan Stockholm och St Petersburg. Foto: Pjotr Mahhonin/Wikimedia Commons.

St Peter Lines Princess Anastasia seglsr m,ellan Stockholm och St Petersburg. Foto: Pjotr Mahhonin/Wikimedia Commons.

Det stora italienska färjerederiet Moby Lines köper in sig i trafik på Östersjön. Det sker genom att Moby Lines blir delägare i St Peter Line som seglar mellan Stockholm och St Petersburg via Helsingfors/Tallinn. Enligt Maritime Herald är ett av syftena med affären att locka italienare att resa på kryssningar med St Peter Line i Östersjön.

St Peter Line är registrerat på Cypern men leds från rederiets kontor i St Petersburg. Rederiet har två fartyg, Princess Anastasia och Princess Maria, som båda seglar under maltesisk flagg. Moby Lines har femton färjor och kryssningsfärjor i trafik mellan Italien och Frankrike samt till Elba, Sardinien och Korsika.

Parterna har inte avslöjat hur stor andel det italienska rederiet förvärvar i St Peter Line, inte heller har man avslöjat någon köpeskilling. Enligt Maritime Herald planerar St Peter Line att ändra sin marknadsstrategi för att locka fler resenärer.

– Affärem innebär inte att vi säljer färjorna, men de kommer att drivas av Moby Lines. Förändringen gäller företagets ägarstruktur och kan närmast ses som ett samgående mellan de två rederierna, säger St Peter Lines vd Sergei Kotenyov enligt Maritime Herald.

– Den nya delägaren kommer att ändra konceptet bakom St Peter Line och erbjuda nya produkter, i synnerhet när det gäller italienska semestrar på Östersjön. Om allt går väl kan det bli aktuellt att beställa ytterligare fartyg år 2017.

Enligt ryska medieuppgifter kan det bli aktuellt med ytterligare fyra fartyg förutom de två som St Peter Line idag äger. De nya fartygen är i så fall tänkta att segla i Sv arta Havet och i Fjärran Östern.

I år räknar St Peter Line med att nå omkring 500 000 resenärer.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)