En ny lösning för maskinell validering av mobilbiljetter ska göra det lättare för bussförare att avgöra om resenären har rätt och giltig biljett för sin resa. Det är bussoperatören Nobina som har tagit fram lösningen i samarbete med Västtrafik. Man har döpt lösningen till Validera.
Utmaningen med mobilbiljetter är att bussföraren ska läsa av mobilbiljetten på någon sekund när resenären stiger på.
Att lösa detta går att göra genom att installera ytterligare elektronisk utrustning för avläsning, men leder till en förarmiljö med upp till fyra olika skärmar som föraren måste ha kontroll över.
Istället testas nu en pilot i ett par bussar som kör för Västtrafik. Där har Nobina anpassat sin tidigare produkt för digital visering till MTB-standarden och Västtrafiks biljettsystem. Därmed kan en befintlig skärm på bussen användas och resultatet är Validera – maskinell visering av mobilbiljetter.
– Diskussioner om biljettens giltighet är vanligt förekommande fråga som mina medarbetare tyvärr behöver ta med våra kunder, säger Jörgen Bergström, trafikchef på Nobina Trollhättan.
– Det kan skapa stress, konflikt och otrygghet i relationen mellan förare och kund som istället ska präglas av vänlighet och service. Därför är Validera viktig utifrån ett kund- och arbetsmiljöperspektiv och därmed en väldigt välkommen satsning.
– Västtrafiks digitala biljetter gör det möjligt för våra kunder att på ett enkelt sätt köpa sina biljetter själva. Det förbättrar punktligheten i trafiken och underlättar för goda kundmöten. Att den digitala biljetten med hjälp av Validera nu också blir avläsningsbar gör att både kund och förare kan känna sig trygga med att biljetten är giltig. Det här ligger helt i linje med Västtrafiks målsättning om att göra det enklare att resa med oss, säger Andreas Sandberg, projektledare, strategisk planering på Västtrafik.
Biljettsystemen i kollektivtrafikbranschen går mot en mer öppen arkitektur med gemensamma standarder som MTB. Det möjliggör fler tredjepartsapplikationer med smarta lösningar som förenklar kundens resor och skapar god arbetsmiljö.
– Gemensamma standarder ger bra förutsättningar till en kreativ samverkan med våra uppdragsgivare så att vi tillsammans kan utveckla kollektivtrafiken med kunden i centrum, säger Erik Trehn, produktchef för digitala tjänster på Nobina.
– Vi erbjuder nu Validera till alla våra uppdragsgivare i Sverige och i Norden i syfte att förbättra kundservicen och säkra biljettintäkterna.
Lämna ett svar